Sökning: "Flerspråkighet hinder eller tillgång"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Flerspråkighet hinder eller tillgång.

  1. 1. Flerspråkighet och den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Kristina Lantto; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; transspråkande; kodväxling;

    Sammanfattning : Ambitionen med denna studie är att finna ett kunskapsunderlag för vikten av att alla lärare utvecklar sin ämnesundervisning genom att systematiskt arbeta med att integrera språk- och ämnesundervisning för flerspråkiga elever, d.v.s. att arbeta med språkinriktad undervisning. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet-möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Ewa Lantz Dreshaj; Susanne Söderberg; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förhållningssätt; förskola; multietniskt område; möjligheter och hinder; sociokulturellt perspektiv; språkutveckling; stöttning; translanguaging;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan 1. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet- möjligheter och hinder i förskolan : En intervjustudie i hur förskollärare förhåller sig till barns flerspråkighet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Susanne Söderberg; Ewa Lantz Dreshaj; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den globalisering som pågår idag leder bland annat till att allt fler språk blir vanligare i alla världens länder. I Sverige idag har ca 25 % av invånarna utländsk bakgrund och ses som flerspråkiga. Förskolan är en viktigt del i barns lärande. 2017 var 84% av alla landets barn mellan ett till fem år inskrivna i förskolan[1]. LÄS MER

  4. 4. Vi bor i Sverige och här talar vi svenska! : En kvalitativ studie kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Michelle Bergvall; Zainab Baalbaki; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; barn; förskola; arbetssätt; förskolechef; förskollärare; stöttning; modersmålsundervisning; interkulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och förskolechefer möjliggör stöttning kring flerspråkiga barns modersmålsundervisning i förskolans verksamhet. Som metod användes kvalitativa intervjuer som utfördes med två förskollärare samt två förskolechefer på tre olika förskolor. LÄS MER

  5. 5. Att arbeta med nyanlända barns språkutveckling i det svenska språket : Förskollärares tankar om deras språkutvecklande arbetssätt med nyanlända barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Testouri Leila; [2017]
    Nyckelord :Newly arrived; children; preschool; language development; native language; mother tongue.; Nyanlända barn; förskola; språkutveckling; flerspråkighet; modersmål.;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to highlight preschool teachers’ thoughts of newly arrived children linguistics. The study is based on three issues that are created from the purpose. The study follows a qualitative approach through interviews with four preschool teachers at two different preschools in a medium-sized municipality. LÄS MER