Sökning: "Flerspråkighet pedagogiska utmaningar"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Flerspråkighet pedagogiska utmaningar.

  1. 1. Transspråkande i undervisningen : Ett arbetssätt för att skapa en jämställd skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Frida Borg; Insiya Kamruddin; Arijeta Zeqiri; [2023]
    Nyckelord :Translanguaging; multilingualism; monolinguistic norm; Transspråkande; flerspråkighet; enspråkighetsnorm;

    Sammanfattning : Ett globaliserat samhälle medför högre mångfald vilket sätter skolan inför stora utmaningar. Den inarbetade enspråkighetsnormen som råder i skolor måste motarbetas för att skapa ett inkluderande arbetssätt som anpassas efter alla elevers förutsäskttningar och behov. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn i förskolan : En studie om förskollärares arbete med barns flerspråkighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alice Kongburan; [2023]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; mångkulturell förskola; förskollärare; pedagog; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares arbete med att främja flerspråkiga barns språkutveckling. Studiens fokus ligger på förskollärares syn på sin egen kompetens i arbetet med barns flerspråkighet och förskollärares strategier för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares berättelser om arbete med att främja barns flerspråkiga kompetens i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Fabiana Mendoza; [2023]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskollärare; strategier; förskola; språkutveckling; förstaspråk; modersmål.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare planerar och genomför det pedagogiska arbetet för att främja barnens flerspråkiga kompetenser i förskolan. Studien undersöker även utmaningar som förskollärarna möter i det pedagogiska arbetet samt samverkan mellan förkollärare, vårdnadshavare och flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. "Omkramad av det finska språket" : En kvalitativ studie om minoritetsprofilerade förskolors arbete med barns språkutveckling inom det nationella minoritetsspråket finska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Eva Törmä; [2023]
    Nyckelord :finska; flerspråkighet; förskola; minoritetsspråk; språkutveckling;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att bidra med ökad kunskap om hur förskolor med en minoritetsprofil arbetar med barns språkutveckling inom det nationella minoritetsspråket finska. Studiens teoretiska grund utgår från det sociokulturella perspektivet som framhäver språket som ett kulturellt redskap och belyser samspelets betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Språkutvecklande arbetssätt i matematik : Lärares val och användning av pedagogiska verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Maritha Birgander; [2023]
    Nyckelord :Cirkelmodellen; matematik; pedagogiska verktyg; språkutveckling; transspråkande;

    Sammanfattning : Elever som av någon anledning saknar bredd och djup i sitt ordförråd möts av stora utmaningar i skolans matematikundervisning. Språkliga hinder begränsar elevernas kunskapsutveckling. Lärare är bra på att undervisa om ämnesbegrepp men ofta vållar det så kallade skolspråket, eller kunskapsspråket, större problem för eleverna. LÄS MER