Sökning: "Flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 832 uppsatser innehållade ordet Flerspråkighet.

  1. 1. FLERSPRÅKIGHET I UNDERVISNINGEN

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Khayala Asgarova; [2020-11-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bakgrund; språkutveckling; tvåspråkighet; modersmålsundervisning; nyanlända elever; interaktion;

    Sammanfattning : Språk har en unik betydelse och en central funktion i skolan. Dagens skolor blir alltmer flerspråkiga och de flerspråkiga eleverna behöver mer stimulans och stöttning för att kunna utveckla sina kunskaper. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkighet i förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Shno Abdullah; Faiza Abdulkader Noori; [2020-11-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; språkutveckling; identitet; andraspråksinlärning; flerspråkiga elever;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka vilka metoder och strategier förskollärareanvänder för att främja språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskoleklass, samt vilkautmaningar pedagogerna möter.Resultatet visar att det saknas teoretiska och praktiska kunskaper för att arbeta medflerspråkiga elevers språkutveckling i förskoleklassen. LÄS MER

  3. 3. Vad och hur ska studenterna skriva? Möjligheter och begränsningar i uppgiftsinstruktioner i en högskolekurs med flerspråkiga studenter.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Arne Håkansson; [2020-11-09]
    Nyckelord :uppgiftsinstruktioner; flerspråkighet; breddat deltagande; genre; textaktivitet; textdisposition; akademiskt skrivande;

    Sammanfattning : Svenska högskoleutbildningar har som ansvar att öka andelen underrepresenterade grupper och detta kräver strategier för breddat deltagande för att dessa studenter ska kunna fullfölja studierna. Bland dessa grupper kan det finnas flerspråkiga studenter. LÄS MER

  4. 4. Möjligheter till språkutveckling genom boksamtal i flerspråkiga förskolor

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Zilha Licina; [2020-09-10]
    Nyckelord :flerspråkighet; bokläsning; språkutveckling; högläsning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förskolan är för många barn i Sverige det första mötet med utbildningsväsendet och har en stor påverkan på deras utveckling och lägger grunden för ett livslångt lärande. Hur förskola möter barnens olika språk har en avgörande betydelse för hur barnen kommer att utvecklas som individer samt hur språket kommer att leda till ett bättre resultat i skolans värld. LÄS MER

  5. 5. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER