Sökning: "Flerspråkighet"

Visar resultat 1 - 5 av 724 uppsatser innehållade ordet Flerspråkighet.

  1. 1. ELEVERS TANKAR KRING MODERSMÅLSUNDERVISNING En kvalitativ undersökning om flerspråkiga elever i grundskolan årskurs 4-6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Marlene Lembäck; [2020-01-08]
    Nyckelord :Modersmål; modersmålsundervisning; flerspråkighet; motivation;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med denna studie är att få reda på flerspråkiga elevers tankar kring modersmålsundervisning samt vilka motivationsfaktorer som påverkar dessa elever att läsa sitt modersmål i en andraspråksmiljö. Med andraspråksmiljö menas svenska som samhälls- och skolspråk. LÄS MER

  2. 2. Anledningar som leder till att eleverna slutar studera modersmålet i Göteborg Stad En intervjustudie med tio lärare

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Qassim Yousif AL-IDHAM; [2020-01-07]
    Nyckelord :Modersmålsundervisningen; flerspråkighet; kunskapsutvecklande undervisning; andraspråksinlärning; skolans organisation; familjesamarbete; nyanlända elever; pedagogisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet:De sista åren har lärarna på språkcentrum Göteborg Stad uppmärksammat, att flera elever har slutat studera modersmålet, vilket lärarna tycker är ett riktigt problem för kommunen och hela landet i övrigt. Tvåspråkiga elever är en vinst för landet, genom att få en tvåspråkig generation i det svenska samhället. LÄS MER

  3. 3. STUDIEHANDLEDNINGENS ROLL I UNDERVISNINGEN Ett stöd på modersmålet för nyanlända elever i högstadiet åk 7-9

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Thao Truong; [2020-01-07]
    Nyckelord :studiehandledning på modersmål; studiehandledare; nyanlända elever; flerspråkighet;

    Sammanfattning : SyfteStudien handlar om på vilket sätt studiehandledningen utgör ett stöd i nyanländahögstadieelevers språk- och kunskapsutveckling. Jag har följande frågeställningar:+ På vilket sätt utgör studiehandledningen ett stöd i nyanlända högstadieeleversspråk- och kunskapsutveckling?+ Vad har studiehandledningen för betydelse ur studiehandledarens perspektivoch ur ämneslärarens perspektiv. LÄS MER

  4. 4. När flerspråkigheten blir en resurs. En studie om användningen av translanguaging på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Linnéa Sandberg; [2019-06-18]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; flerspråkighet; translanguaging; kodväxling; översättning; språkintroduktionsprogrammet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker huruvida translanguaging förekommer på gymnasieskolans språkintroduktion, om den initieras av lärare eller elev samt hur eleverna ser på sina samlade språkliga resurser. Begreppet translanguaging är ett mångfacetterat begrepp som inbegriperflera språkliga praktiker och talar emot en enspråkig norm (Svensson, 2017:43f). LÄS MER

  5. 5. Biblioteket bortom böckerna: Representationen av minoritetsspråk och modersmål i Göteborgs stadsbiblioteks språkliga landskap

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Louise Bengtsson Rylander; [2019-04-03]
    Nyckelord :Språkliga landskap; bibliotek; minoritetsspråk; modersmål; bibliotekslagen; språklagen; språklig representation; synlighet; diskurs;

    Sammanfattning : Den svenska bibliotekslagen säger att bibliotek skall vara tillgängliga, anpassas efter brukarnas behov och att bibliotek skall prioritera de nationella minoriteterna och de med annat modersmål än svenska. Bibliotekslagen, tillsammans med språklagen, stödjer således flerspråkighet och mångfald. LÄS MER