Sökning: "Flexibel utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 112 uppsatser innehållade orden Flexibel utbildning.

  1. 1. Elevassistenters arbete i grundskola och grundsärskola: En småskalig intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Christina Kulla; Emily Yang; [2023]
    Nyckelord :Delaktighet; elevassistent; främjande arbete; grundskola; grundsärskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur några elevassistenter verksamma i grundskola och grundsärskola beskriver sin yrkesroll. Det var också att undersöka vilka arbetsuppgifter och tillhörande ansvarsområden de har samt att undersöka förutsättningar som ges till yrkesgruppen. En kvalitativ forskningsansats användes. LÄS MER

  2. 2. Framsteg och stöd i matematik för elever i grundskola och anpassad grundskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Shatha Sulaka; [2023]
    Nyckelord :anpassad grundskola; grundskola; matematiksvårigheter; sociala relationer speciallärare; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Sammanfattning Matematikundervisningen i den svenska skolkontexten möter utmaningar med låga matematikkunskaper bland elever, samtidigt som samhällets krav på matematisk kompetens ökar. För att möta dessa utmaningar behöver specialpedagoger och speciallärare i både grundskolan och anpassad grundskola utveckla sin undervisning för att stödja elevernas matematikutveckling och främja deras förmåga att tillämpa matematik i vardagen. LÄS MER

  3. 3. ”För det är ju bara i skolan som man tycker att det är fusk att ta hjälp av någon” : Kamratlärande som möjlighet för kunskapsutveckling och självständighet i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Backman Bister; Mathias Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :grundsärskola; kamratlärande; scaffolding; självständighet; ömsesidig lärogemenskap;

    Sammanfattning : SammanfattningStudiens syfte var att undersöka lärares uppfattningar och erfarenheter av kamratlärande i grundsärskolan. Vårt fokus har framför allt legat på de undervisningspraktiker som lärarna representerar och deras syn på möjligheter som skapas för elevernas självständighet och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Ska vi sluta ha roligt nu? : Policyimplementering av jämställdhetsdokument i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alma Andersson; [2023]
    Nyckelord :Jämställdhet; policy; implementering; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Regeringen stärkte i början av tvåtusentalet arbetet med jämställdhet genom att införa strategin jämställdhetsintegrering i alla politikområden vilket även är metoden som ska ligga till grund för skolans jämställdhetsarbete. Syftet med studien är att utifrån gymnasielärares perspektiv undersöka hur styrdokument såsom skollagen och läroplanen påverkar lärares jämställdhetsarbete i gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Förebyggande och åtgärdande samarbete för inkluderande lärmiljöer: En småskalig intervju- och observationsstudie om specialpedagogers samarbete med lärare i grundskola, gymnasium och vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anne Ahlros; Veronica Andersén; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; interprofessionellt samarbete; lärmiljö; samundervisning; specialpedagog.;

    Sammanfattning : Forskning visar att det finns begränsade kunskaper om samarbetet mellan specialpedagoger och lärare. Det gäller då särskilt kunskaper som berör hur specialpedagogen stödjer läraren i arbetet med att möta elevernas behov inom ramen för ordinarie undervisning. LÄS MER