Sökning: "Flickor på gymnasieskolan"

Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden Flickor på gymnasieskolan.

  1. 11. Fula och onödiga, men alldeles underbara slangord : Elevers och lärares uppfattning om bruk av slangord i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Sophia Russell; [2020]
    Nyckelord :Language; language usage; slang; accommodation; sociolinguistics; communicative competence; language attitudes; Språk; språkbruk; slang; ackommodering; sociolingvistik; kommunikativ kompetens; språkattityder;

    Sammanfattning : Slangord har länge varit ett ämne för diskussion. Ofta poängteras att det inte är slangorden i sig som stör det svenska språket, utan snarare att individer har svårigheter med att situationsanpassa sitt språkbruk. LÄS MER

  2. 12. Nu ska vi snacka om mannen - igen! : En studie om litterär representation, litterärt arbete och potentiellt meningsskapande i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Andersson; [2020]
    Nyckelord :Masculinity; literary representation; hegemonic masculinity; fiction; meaning making; gender studies; L1 teachers; stereotype; upper secondary school; Maskulinitet; hegemonisk maskulinitet; genusstudier; litterära representationer; skönlitteratur; meningsskapande; svensklärare; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur maskulina representationer i utvalda skönlitterära böcker framställdes och att studera svensklärares utsagor kring arbetet med dessa manliga representationer på gymnasiet samt hur svensklärares arbete med de maskulina representationerna kunde verka meningsskapande i klassrummet.      Våldet ökar bland unga män och det är färre pojkar än flickor som når kunskapskraven i alla ämnen i årskurs nio. LÄS MER

  3. 13. Hur väl stämmer jämställdhetsplaner överens med idrottslärares val och handlande i praktiken? : En systematisk litteraturstudie utifrån ett genusperspektivpå idrott och hälsa i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Amanda Lindblom Sandin; Sarah Pettersson; [2020]
    Nyckelord :gymnasieskolan; idrott och hälsa; genus; jämställdhet;

    Sammanfattning : Forskningen visar att det finns en stor problematik beträffande den bristande kunskapen för hur idrottslärare bör implementera ett genusperspektiv och jämställdhetsplaner i praktiken, vilket leder till att flickor värderas utifrån sitt kön, precis som att de underskattas och ofta måste delta i idrottsundervisningen på andra villkor än pojkar. Syftet med studien är att genom tidigare forskning undersöka hur frågorna kring jämställdhet och genus förankras och kommer till uttryck i gymnasieskolans ämne idrott och hälsa, utifrån pedagogers didaktiska val och utmaningar. LÄS MER

  4. 14. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Efendic Efendic; [2019]
    Nyckelord :Genus; Kön; femininitet; maskulinitet; idrott och hälsa; läromedel; läroböcker;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka genus så som det framställs i läroböckerna inom idrott och hälsa på gymnasieskolan. Detta är en läromedelsanalys som bygger på att analysera text och bild i läroböckerna inom idrottsämnet med kvalitativ undersökning i form av diskursanalys och problematiseras med utgångpunkt i Raewyn Connells och Rebecca Rearses (2015) genusteori. LÄS MER

  5. 15. Uppfattningar av undervisning i utomhusmiljö ur elevperspektiv : Lärande och motivation

    Magister-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Reljanovic Jasmina; [2018]
    Nyckelord :elevperspektiv; fenomenografi; gymnasium; kvalitativ metod; undervisning i utomhusmiljö; uppfattningar; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever uppfattar vilken betydelse undervisning i utomhusmiljö har för deras lärande och motivation. Genom att synliggöra variation i uppfattningar av undervisning i utomhusmiljö skulle det skapas förståelse för elevperspektivet i anslutning till frågor kring alternativa undervisningsmetoder som denna undervisningsform är. LÄS MER