Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Bridging Language & Data : Optimizing Text-to-SQL Generation in Large Language Models
Master-uppsats, Linköpings universitet/Artificiell intelligens och integrerade datorsystemSammanfattning : This thesis explores text-to-SQL generation using Large Language Models within a financial context, aiming to assess the efficacy of current benchmarks and techniques. The central investigation revolves around the accuracy of the BIRD-Bench benchmark and the applicability of text-to-SQL models in real-world scenarios. LÄS MER
2. Greek teacher's perception towards flipped classroom methodology. An analysis on teachers’ reflections
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : As of today, in greek state schools, traditional teaching, that sets the teacher as the focus of the classroom, has been the predominant method of instruction. However, the last years, especially in the wake of the COVID-19 pandemic and the new conditions it created, resulted in numerous teachers experimenting with student-centered teaching methods, such as the flipped classroom. LÄS MER
3. Support in-video content searching and result visualization of the flipped classroom
Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : This work presents an interactive visualization tool for video content searching for lecture videos in a flipped classroom course Visualization. The search is performed using the video caption with a client-site search engine Lunr. LÄS MER
4. En potentiell lösning för att kunna mäta en undervisningsmodells påverkan i en datalogikurs
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Inom den högre utbildningen är det fortfarande vanligt att använda traditionella undervisningsmetoder även om det finns andra metoder som går att tillämpa. En faktor som påverkar införandet av nya metoder är digitaliseringen. LÄS MER
5. Aktiva högstadieelever : En litteraturstudie av effekter av aktiva lärmetoder i naturvetenskaplig undervisning på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Många studier har genom åren visat på effektiviteten av aktiva lärmetoder hos studenter på universitet och senare även i undervisning av små barn. Effekten av dessa metoder på högstadieungdomar är däremot inte väl kända. LÄS MER