Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Investigation of Financial Conditions for Electric and Hybrid Aircraft in Commercial Aviation
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Under de senaste Ã¥ren har flygets klimatpÃ¥verkan blivit alltmer uppmärksammad för att den, precis som annan klimatpÃ¥verkan, behöver minska. Samtidigt väntas flygresandet öka de kommande Ã¥ren och flyget är en viktig faktor för ekonomisk tillväxt i världen. LÄS MER
2. Informational AR-Overlay Development for Remote Air-Traffic Control
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)Sammanfattning : Kontroll av trafik på och kring flygfält är ett krav för att få industrin och dess relaterade tjänster att upnå den säkerhet och effektivitet som krävs i dagens samhälle. Detta har traditionellt gjorts med bemannade kontrolltorn med full utsikt över fältet. Dessa torn är dock kostsamma både i konstruktion, drift och bemanning. LÄS MER
3. First Principle Parameter-Based Performance Model for Commercial Turbofan Aircraft
Master-uppsats, KTH/Lättkonstruktioner, marina system, flyg- och rymdteknik, rörelsemekanikSammanfattning : Climate change and greenhouse gas emissions are arguably some of the most pressing threats that today's society has to face. Emissions from the transport sector, including air traffic, play an important role in the pursuit of reducing climate impact. LÄS MER
4. Tower? Yes, plane? : En kvalitativ studie av fjärrstyrd flygledningsmiljö
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : En modernisering av Air Traffic Management pågår för att hållbart hantera den förutsedda ökningen av flygtrafik fram till år 2035. Som en del av denna modernisering har Saab AB utvecklat en produkt, “Digital Tower”, som möjliggör att flygtorn kan fjärrstyras genom ett system av kameror. LÄS MER
5. Aviation’s future energy requirements
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/TrafikflyghögskolanSammanfattning : Flygindustrin närmar sig ett vägval där sektorn kommer behöva bestämma sig för vilken typ av framtida energimöjligheter den ska använda sig av. En väg är att även fortsättningsvis använda sig konventionellt flygbränsle vilket med stor sannolikhet kommer leda till fortsatt ökande utsläpp globalt, och den andra vägen leder sektorn till hållbart flygbränsle, vätgasdrift och batteridrivna elektriska flygplan. LÄS MER