Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Vi var ute och lekte och det slog ner en bomb vid sidan om" : Flyktingbarns trauma i förskolan - förhållningssätt och stödjande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Agne Gintvainyte; Cornelia Schuitema; [2021]
    Nyckelord :Flyktingbarn; Trauma; Förskola; TMO;

    Sammanfattning : Varje år kommer det tusentals asylsökande till Sverige. Bland dem finns det barn som sannolikt upplevt någon typ av trauma. Förskolan är en av de första svenska samhällsinstitutioner som flyktingfamiljer kommer i kontakt med och blir därigenom en del av barnens hjälpsystem i deras återhämtning. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av flyktingbarn för att möjliggöra utveckling samt lärande i förskolan : Fem förskollärares erfarenheter av möjligheter och hinder i arbetet med flyktingbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Henna Strålberg; Isabella Fors; [2018]
    Nyckelord :anknytning; flyktingbarn i svåra livssituationer; förskola; inkludering; likvärdig;

    Sammanfattning : Studiens syfte har varit att belysa och problematisera förskollärarnas uppfattningar om möjligheter samt hinder i arbetet med att stödja flyktingbarn i svåra livssituationer för att möjliggöra lärande och utveckling i förskolan. Denna studie har genomförts i två olika kommuner med hjälp av enskilda intervjuer av förskollärare som arbetat med flyktingbarn i svåra livssituationer. LÄS MER

  3. 3. Flyktingbarnet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Vento; [2017-04-24]
    Nyckelord :Asylsökande; barn; barndom; förskola; socialkonstruktionism; diskursteori; diskursanalys; fokusgruppintervju;

    Sammanfattning : I och med den stora ökningen av antalet flyktingar som sökte skydd i Sverige under hösten 2015 kom allt fler förskolor i kontakt med asylsökande barn. Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger som hade asylsökande barn i sina grupper såg på sitt uppdrag i relation till dessa barn. LÄS MER

  4. 4. Förskolans mottagande av nyanlända flyktingbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Edvina Taturi; Ronja Palmqvist; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; Mångkulturellt; Bemötande; Integrering;

    Sammanfattning : Sverige har tagit emot massor av flyktingar varav många av dessa är familjer, men även ensamkommande barn. Barnfamiljerna har blivit erbjudna förskoleplatser i mån av plats. Trycket är högt och det är många barn som väntar i kö. De som fått plats får tar del av hur den svenska förskolan fungerar och dess verksamhet. LÄS MER

  5. 5. Det görs inte på en Kafferast direkt : Förskolechefer och förskollärares tankar kring arbetet med nyanlända barn och familjer i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Gustafsson; Ida Mårtensson; Josefine Troli; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; Flyktingbarn; Mottagande; Inskolning; Utbildning;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare och förskolechefer resonerar kring förskolans arbete med nyanlända flyktingbarn samt vilka typer av verktyg som förskolechefer och pedagoger fått ta del av utifrån, och hur mottagandet av barnen och föräldrarna går till. Vi ville ta reda på hur pedagoger och förskolechefer ser på arbetet med nyanlända barn i verksamheten, hur de kände inför mottagandet av dessa barn, samt om de hade några speciella hjälpmedel till hands. LÄS MER