Sökning: "Flyman Mattsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Flyman Mattsson.

  1. 1. Processbarhetsteorin som ett komplement vid bedömning av skriftlig produktion?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pamela Nasr; [2016]
    Nyckelord :bedömning; bedömningsstöd; grammatik; matriser; nationella prov; Processbarhetsteorin; PT-analys; PT-modell; variation; Sfi;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka huruvida Processbarhetsteorin kan tillämpas som ett komplement vid bedömningen av skriftliga texter i utbildningen i svenska för invandrare, gällande ordförråd och grammatik, för att minimera tolkningsbarheten i Skolverkets bedömningsmatriser. Sex elevtexter från kurs D i utbildningen i svenska för invandrare har bedömts av tre olika lärarpar, i den egna verksamheten, utifrån Skolverkets bedömningsmatris för det nationella provet i kurs D gällande ordförråd och grammatik. LÄS MER

  2. 2. Lättläst text – ett självklart val för svenska som andraspråk? : En läsbarhetsanalys av boken Jag är Zlatan och dess lättlästa version

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lisa Leijonberg; [2016]
    Nyckelord :lättläst; läsbarhet; svenska som andraspråk; läsbarhetsindex; ordvariationsindex; fundamentslängd; bisatsfrekvens; satskonnektion;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar olika språkliga variabler som påverkar läsbarheten i en text. Fem variabler, fundamentslängd, bisatsfrekvens, satskonnektion, läsbarhetsindex samt ordfrekvens har undersökts kvantitativt. LÄS MER

  3. 3. Religionsämnets språk och elevernas - En kvalitativ studie om språkutvecklande religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zerena Toroczkay; [2011]
    Nyckelord :språkutvecklande ämnesundervisning; religionskunskap; sociokulturell kunskapssyn; gymnasie; KOMVUX; andraspråkselever; språkutveckling; språkintegeration;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna några gymnasie- och KOMVUX-lärares erfarenheter av, attityder till samt intresse av språkutvecklande ämnesundervisning genom narrativ metod. Kvalitativa intervjuer har utförts med sex lärare vid gymnasie- och KOMVUX-skolor i Malmö kommun. LÄS MER