Sökning: "Förskollärare"

Visar resultat 11 - 15 av 227 uppsatser innehållade ordet Förskollärare.

  1. 11. “Jag kallar arbetet med dessa estetiska uttrycksformer kommunikationskultur.” : En kvalitativ studie om dans och drama i förskolans verksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ana Ester Rosgrim; Renata Lima; [2023]
    Nyckelord :Dance; drama; aesthetic learning processes; sociocultural theory; zone of proximal development; Dans; drama; estetiska lärprocesser; sociokulturella teori; den närmaste utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Dans och drama är viktiga delar i vad estetiska ämnen erbjuder men trots detta uteblir de från många förskolor, används sporadiskt eller bara som hjälpmedel för att undervisa andra ämnen. Syftet med denna studie är att analysera hur förskollärarna och kulturpedagogerna beskriver användningen av estetiska uttrycksformer som dans och drama i undervisningen och varför dessa estetiska uttrycksformer ofta uteblir. LÄS MER

  2. 12. ”Ibland känns det som att vi planterar våra egna fördomar i barnen” : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av att göra barnen delaktiga i jämställdhetsarbetet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Alexandra Bergman Funck; [2023]
    Nyckelord :Förskola; jämställdhetsarbete; delaktighet; normkritiskt perspektiv; normer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva förskollärares uppfattning av vad jämställdhetsarbetet i förskolan innebär samt hur förskollärare uppfattar barnens möjligheter att vara delaktiga i det. Studien utgick från en kvalitativ metod med fenomenografin som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER

  3. 13. ”Det handlar om att skapa trygghet till vårdnadshavarna och barnen” : Hur förskollärare arbetar med anknytning vid inskolning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lovisa Bergström; Clara Magnusson Engdahl; [2023]
    Nyckelord :Anknytning; inskolning; vårdnadshavare; förskollärare; anknytningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur förskollärare arbetar med att skapa en trygg anknytning vid inskolningen. Att skapa trygga relationer med barnen under inskolningen är en mycket viktig process, för att barnen ska våga utforska och undersöka förskolans miljö. LÄS MER

  4. 14. Ateljéns betydelse för barns lärande : En kvalitativ studie kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cornelia Harrysson; Ebba Lind; [2023]
    Nyckelord :studio; accessibility; materials; physical environment; sociocultural perspective; Reggio Emilia.; Ateljén; tillgänglighet; material; den fysiska miljön; sociokulturellt perspektiv; Reggio Emilia.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare och rektorer samarbetar och resonerar kring utformningen av den fysiska miljön i förskolors ateljéer. De forskningsfrågor som berörs i studien är: Hur resonerar förskollärare och rektorer kring materialets tillgänglighet i utformningen av den fysiska miljön i ateljén? Och Hur ser förskollärarna och rektorerna på samarbetet kring utformningen av den fysiska miljön i ateljén? I studien användes kvalitativa semistrukturerade intervjuer som metod och studiens teoretiska ramverk är ett sociokulturellt perspektiv och rummet som den tredje pedagogen inom Reggio Emilia. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av barns kamratrelationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emelie Bolinder Raksutthee; Celine Buchet; [2023]
    Nyckelord :Barns kamratrelationer; förskola; förskollärare; organisering; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att stötta barns kamratrelationer. Studien är kvalitativ och data har samlats in genom tio enskilda semistrukturerade intervjuer med förskollärare från fem kommuner. LÄS MER