Sökning: "Fokusgrupper metod högskolan i gävle"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Fokusgrupper metod högskolan i gävle.
1. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie
Master-uppsats, Högskolan i Gävle/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER
2. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER
3. Redovisning av dispositionsrätter i fastighetsregistret avseende allmänt vattenområde
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Today, information concerning disposition rights in public water areas is not reported in any official register. The reason for this is that the general water area is not included in the property division. LÄS MER
4. Hindrande och möjliggörande faktorer vid en implementeringsprocess till aktivitetsbaserat kontor : En kvalitativ studie
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologiSammanfattning : Bakgrund: Vi spenderar en stor del av våra liv på arbetet och det är därför viktigt att det utformas på så sätt att det främjar vårt välbefinnande och vår hälsa. Aktivitetsbaserat kontor (ABW) blir allt mer modernt att införa och det kan vara viktigt med en genomtänkt implementeringsprocess för att förbereda anställda. LÄS MER
5. Genus, samlevnad och sexualitet ”Alla gör olika och på sitt sätt” : En kvalitativ studie om sex- och samlevnadsundervisning på högstadiet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie hade som syftet att undersöka, utifrån ett genusperspektiv, vad unga vuxna från en mindre kommun anser att skolundervisningen om sex och samlevnad har gett dem för kunskaper och vilka kunskaper som hade varit önskvärda. Detta genom frågeställningarna: Vilka kunskaper om sex och samlevnad har unga vuxna fått med sig från högstadiet? Vilka kunskaper anser unga vuxna varit önskvärda att få ta del av under sex- och samlevnadsundervisningen i skolan? I studien har kvalitativ metod använts och tre fokusgrupper, bestående av fyra personer i varje intervjugrupp, har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER