Sökning: "Folk music"

Visar resultat 1 - 5 av 132 uppsatser innehållade orden Folk music.

  1. 1. MED DENNA VISDOM BÖRJAR VI DENNA LÅT. Om mellansnackets diskursiva konstruktion av den svenska folkmusikgenren

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Nichelle Johansson; [2023-10-04]
    Nyckelord :Mellansnack; svensk folkmusik; diskurs; genus; performans; genrekonstruktion;

    Sammanfattning : ”With this knowledge we begin this tune” – Stage talk as the discursive construction of Swedish folk music. Stage talk – i.e. the musicians’ talk on stage during concerts – is a given in an array of musical genres, although how the musicians talk and which roles the stage talk fill differ between genres. LÄS MER

  2. 2. Folktronica : En hermeneutisk analys av Kurbeats album

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Lina Boman Lagerström; [2023]
    Nyckelord :Folktronica; electronic music; folk music; fusion; fusion genre; Folktronica; Elektronisk musik; Folkmusik; Fusion; Fusiongenre;

    Sammanfattning : In this thesis, the use of the fusion genre in contemporary music is examined through the lens of Kurbeats' album Folktronica. The study aims to expand the understanding of what could characterize a fusion genre, and how folktronica could is an example of that. LÄS MER

  3. 3. Experiencing Lockrop : A phenomenological approach to contemporary practice of Swedish herding calls

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Elizabeth Carlyon; [2023]
    Nyckelord :herding calls; folk music; lockrop; forest; nature; ethnography; music; ethnomusicology; phenomenology; performance; well-being; performance anxiety; aesthetics; interview; participant-observation; autoethnography; kulning; Sweden; musical practice;

    Sammanfattning : The purpose of this master’s thesis is to gain knowledge and understand of contemporary lockrop(Swedish herding calls) practices from the perspectives of those who engage with it. It aims to dothis by paying close attention to the nuanced phenomenological aspects that may shape experiencewithin the moment in which practice occurs. LÄS MER

  4. 4. Tradition och förändring i Kökars musiklandskap : en etnografisk studie av uppvisande- och deltagande musikande kring Kökarveckan

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Jasmine Aavaranta Hansén; [2023]
    Nyckelord :artistic citizenship; Kokar; participatory music making; island studies; ethnomusicology; Åland; Kökar; musiketnologi; finlandssvensk; artistic citizenship; musikande; spelmansmusik; skärgård; öighet; participato ry music making;

    Sammanfattning : The island of Kökar, located in the outer archipelago of the Åland islands of Scandinavia, is traditionally a society known for its rich culture connected to the living tradition of traditional folk music. In media the island is portrayed as The island of Fiddles. LÄS MER

  5. 5. Basen i kontrabasundervisningen : Hur talar kontrabaslärare i jazz- och improvisationsutbildningar om undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Martin Höper; [2023]
    Nyckelord :enskild undervisning; musikundervisning; jazz; kontrabas; musikdidaktik; improvisation;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att undersöka hur kontrabaslärare inom jazz- och improvisationsutbildningar talar om enskild undervisning på kontrabas, hur den traditionella metodiken för att lära sig att spela kontrabas inom den klassiska västerländska konstmusiken används i deras undervisning och vilka faktorer som påverkar deras val av undervisningsinnehåll. För att urskilja diskurser och faktorer i dessa olika lärares utsagor har enskilda kvalitativa intervjuer med fyra framstående lärare i jazzkontrabas på högskolor, folkhögskola och gymnasium genomförts och analyserats med hjälp av diskursteori. LÄS MER