Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Formativ, skriftlig bedömning för elever på Komvux i svenska för invandrare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Åsa Högberg; [2023]
    Nyckelord :Vuxenutbildning; sfi; formativ bedömning; summativ bedömning; återkoppling; respons; lärandemål och kunskapskvaliteter.;

    Sammanfattning : De flesta forskningsresultat som tagits fram när det gäller skriftlig, formativ bedömning grundar sig på undersökningar gjorda inom grundskolan, gymnasieskolan eller universiteten medan det saknas forskning inom vuxenutbildning och speciellt inom den svenska kontexten och då inom området andraspråksinlärning för vuxna. Syftet med studien är att bidra med kunskap om den formativa, skriftliga bedömningen på Komvux i svenska för invandrare. LÄS MER

  2. 2. Det pedagogiska mötet. En undersökning om formativ bedömning och lärande i kriminalvårdens vuxenutbildning

    Kandidat-uppsats,

    Författare : Petersson Per; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15av 90 hpProgram och/eller kurs: SPP 610, Specialpedagogiska programmetNivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht/2018Handledare: Lars RönnmarkExaminator: Joanna GiotaRapport nr: HT18-2910-274- SPP610Nyckelord: Formativ bedömning, kriminalvård, återkoppling, bedömning, distansering, närmande, kognitiv påfrestning, kommunikation distansundervisning.Syfte: Denna undersöknings syfte är att titta på det pedagogiska mötet i en bedömningssituation hos lärare inom Kriminalvården. LÄS MER

  3. 3. Validering och bedömning : i svenska som andraspråk på grundläggande nivå för vuxenstuderande

    Master-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Charlotte Florby; [2014]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; bedömning; validering; komvux; vuxenutbildning; grundläggande utbildning; formativ och summativ bedömning; sambedömning; nationella prov; pedagogiskt bedömningsstöd;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är studera lärares validering och bedömning i kursen svenska som andraspråk på grundläggande nivå på olika skolor inom vuxenutbildningen. Vidare studeras likheter och skillnader i fråga om validering och bedömning mellan de olika skolorna samt lärarnas behov av ett pedagogiskt bedömningsstöd. LÄS MER

  4. 4. Formativ bedömning-motsvarar elevens upplevelser lärarens intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karin Guntell; [2012]
    Nyckelord :bedömning; vuxenutbildning; elevperspektiv; formativ bedömning; yrkesutbildning;

    Sammanfattning : Bakgrund till denna studie är att jag länge varit nyfiken på var lärare och elev möts i det arbetssätt som benämns formativ bedömning, men också var de kanske inte möts. Vidare har jag velat ge ett elevperspektiv på formativ bedömning, en infallsvinkel jag tycker mig sakna i forskning och debatt. LÄS MER