Sökning: "Formativt arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden Formativt arbetssätt.

  1. 1. Matematikens tal : En kvalitativ intervjustudie om lärarens metoder för att främja elevers muntliga kommunikation i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Zahraa Al-Sultani; [2023]
    Nyckelord :muntlig kommunikationsförmåga; matematikundervisning; samtal; formativt arbetssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap kring hur lärare beskriver hur de arbetar med muntlig kommunikation i matematikundervisningen. Vidare består syftet också i att belysa hur lärare upplever att den muntliga kommunikationsförmågan påverkar elevernas lärande i matematikundervisningen. LÄS MER

  2. 2. ELEVERS SYN PÅ MATEMATIK : Elevers attityder till matematik i relation till att inte bli godkända

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ermias Hailegebreal; [2023]
    Nyckelord :Måluppfyllelse; affektiva faktorer; mindset; självförmåga; grit; lärarengagemang; motivation; formativt arbetssätt; inställning; känslor.;

    Sammanfattning : Matematik anses vara ett av de viktigaste ämnen vi lär oss och dagens samhälle ställer höga krav på matematiskt kunnande, oavsett utbildningsnivå. Samtidigt har elevresultaten försämrats sedan mitten av 90-talet och har sedan 2013 legat relativt stabilt, där cirka 10% av samtliga elever i årskurs 9 går ut grundskolan med ett F eller streck i matematik. LÄS MER

  3. 3. En studie om lärares återkoppling i samband med problemlösning i årskurserna F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Elin Doverteg Sörlie; [2023]
    Nyckelord :Feedback; problem solving; formative assessment; problem-solving strategies; mathematics; Återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier; matematik;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare för årskurs F-3 undervisar och ger återkoppling inom matematikundervisningen. För att undersöka detta användes semistrukturerade intervjuer med 8 lärare. Lärarna fick i början av intervjun ge återkoppling på två elevlösningar på ett matematiskt problem, en korrekt och en inkorrekt. LÄS MER

  4. 4. Internet för högstadiet : Utveckling av en lärarhandledning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikael Willborg; [2023]
    Nyckelord :teacher guidance; technology teaching; internet teaching; teaching about technical systems; lärarhandledning; teknikundervisning; internetundervisning; undervisning om tekniska system;

    Sammanfattning : Arbetet som presenteras i rapporten beskriver utvecklingen av en lärarhandledning för undervisning om internet. Bakgrunden är kraven i grundskolans läroplan (Lgr22), och mer specifikt kursplanen i Teknik för årskurs 7-9, på att avhandla internet i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Problemlösning i matematik: En studie om lärarens återkoppling och dess effekt på elevers prestation igrundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Sabina Liljegren; [2023]
    Nyckelord :Matematik; återkoppling; problemlösning; formativt arbetssätt; lösningsstrategier;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur matematiklärare i årskurs 3 arbetar med problemlösning i undervisningen och hur de använder återkoppling för att utveckla elevernas matematikkunskaper. Semistrukturerade intervjuer genomfördes där åtta lärare från tre olika skolor inom samma kommun deltog. LÄS MER