Sökning: "Formativt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Formativt förhållningssätt.

  1. 1. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jonsén Jennie; [2021]
    Nyckelord :ansvarsstyrning; behaviorism; formativ bedömning; konstruktivism; samhällskunskap; sociokulturell kunskapssyn; summativ bedömning;

    Sammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER

  2. 2. Digitalt formativt arbete i skrivundervisningen i årskurs F–3 : Lärares förhållningssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Anna Eriksson; Paulina Johansson Bichara; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; formativ bedömning; digitalt formativ; motivation; skrivinlärning; skrivutveckling; IKT.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Utvecklingssamtal i grundsärskolan : En studie om elevers delaktighet sett ur pedagogens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carina Berglund; Åsa Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Shiers delaktighetsmodell; sociokulturellt perspektiv; formativt förhållningssätt; relationellt perspektiv; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att bidra med ökad kunskap om hur elever i grundsärskolan görs delaktiga i utvecklingssamtal. Därtill beskriva utvecklingssamtalets planering, genomförande och uppföljning, samt olika faktorer som möjliggör eller hindrar elevers delaktighet i utvecklingssamtal. LÄS MER

  4. 4. Biologilärares syn på formativ bedömning : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Åsa Igerud; [2020]
    Nyckelord :formativ bedömning; biologiundervisning; återkoppling;

    Sammanfattning : I den här kunskapsöversikten granskas och analyseras sex internationella forskningsstudier inom formativ bedömning med fokus på biologiundervisning. Det finns begränsat med forskning hur man kan bedöma formativt inom specifika ämnen, vilket varit mitt motiv. LÄS MER

  5. 5. Pojkars lägre måluppfyllelse i skolan : En intervjustudie med lärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sara Enebjörk; Elisabeth Lindström; [2019]
    Nyckelord :causes; equality; gender differences; standards; jämställdhet; könsskillnader; normer; orsaker;

    Sammanfattning : Genom studiens syfte som var att studera hur specialpedagoger och lärare i grundskolan uppfattade orsaker till skillnader i måluppfyllelse för pojkar respektive flickor, samt vilka arbetssätt som användes för att kunna motverka den problematiken, ville vi bidra till ökad kunskap. Bakgrund och tidigare forskning behandlade olika styrdokument, hur könsbegreppet kunde förstås inom pedagogiken, könsskillnader i måluppfyllelse samt olika förklaringar och framgångsrika metoder för att motverka dessa skillnader. LÄS MER