Sökning: "Formativt förhållningssätt"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Formativt förhållningssätt.
1. Bedömning och lärande : En kvalitativ studie om tre lärares och en rektors uppfattning och tillämpning av formativ och summativ bedömning i ämnet samhällskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Bedömning av elevers kunskaper har under 1900-talet varit starkt kopplat till inträde och urval till högre utbildning och arbetsliv. Bedömning har traditionellt uppfattats som mer eller mindre liktydigt med prov och betyg, vad som brukar benämnas summativ bedömning. LÄS MER
2. Digitalt formativt arbete i skrivundervisningen i årskurs F–3 : Lärares förhållningssätt
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : .... LÄS MER
3. Utvecklingssamtal i grundsärskolan : En studie om elevers delaktighet sett ur pedagogens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens övergripande syfte var att bidra med ökad kunskap om hur elever i grundsärskolan görs delaktiga i utvecklingssamtal. Därtill beskriva utvecklingssamtalets planering, genomförande och uppföljning, samt olika faktorer som möjliggör eller hindrar elevers delaktighet i utvecklingssamtal. LÄS MER
4. Biologilärares syn på formativ bedömning : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I den här kunskapsöversikten granskas och analyseras sex internationella forskningsstudier inom formativ bedömning med fokus på biologiundervisning. Det finns begränsat med forskning hur man kan bedöma formativt inom specifika ämnen, vilket varit mitt motiv. LÄS MER
5. Pojkars lägre måluppfyllelse i skolan : En intervjustudie med lärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Genom studiens syfte som var att studera hur specialpedagoger och lärare i grundskolan uppfattade orsaker till skillnader i måluppfyllelse för pojkar respektive flickor, samt vilka arbetssätt som användes för att kunna motverka den problematiken, ville vi bidra till ökad kunskap. Bakgrund och tidigare forskning behandlade olika styrdokument, hur könsbegreppet kunde förstås inom pedagogiken, könsskillnader i måluppfyllelse samt olika förklaringar och framgångsrika metoder för att motverka dessa skillnader. LÄS MER