Sökning: "Formell lek"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Formell lek.

  1. 1. Fritidslärarens förhållningssätt till lek : En intervjustudie om hur lärandet på rasten påverkas av formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nima Derafsh-razm; Johan Jivengard; [2020]
    Nyckelord :Formell lek; förhållningssätt; informell lek; lärare; lärande.;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att genomföra intervjuer med grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, för att undersöka lärarens perspektiv kring hur eleverna tillgodogör sig kunskaper genom den formella och informella leken. Eftersom ordet rast definieras som ett avbrott från arbete innebär det att elevernas rast bör vara ett avbrott från lärande. LÄS MER

  2. 2. Språkstimulans i formell och informell lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Persson Veronica; [2013]
    Nyckelord :Formell lek; informell lek; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Till månen och tillbaka igen – en studie kring lärares syn på drama i skolan.

    Kandidat-uppsats,

    Författare : [2012]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; lärande; estetik; personlighets;

    Sammanfattning : Vi har undersökt hur lärare resonerar kring drama som pedagogisk metod i grundskolans tidigare år. Anledningen till varför vi intresserar oss för detta ämne är att vi upplever att drama är ett ämne och en metod som i låg grad uppmärksammas i dagens skoldebatt. LÄS MER

  4. 4. Gestaltningens påverkan på barns lek - en jämförelsestudie av lek på två skolgårdar utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)

    Författare :Mikaela Nordenberg; [2012]
    Nyckelord :naturlika miljöer; formella miljöer; barn; genus; lek; skolgårdar;

    Sammanfattning : Det här arbetet handlar om hur barns lek påverkas av den omgivande miljön utifrån ett genusperspektiv. Arbetet utgick ifrån en teori om att naturlika miljöer främjar genusneutral lek, jämfört med formella miljöer. LÄS MER

  5. 5. "Nu gör vi en lek! eller jag menar en övning..." : -en kvalitativ studie av dramapedagogers tankar om lek

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Möller; Helena Nord; [2010]
    Nyckelord :Dramapedagogik; lek; intervju; observation;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka och beskriva hur några dramapedagoger förhåller sig till aktiviteten och begreppet lek. Frågeställningen är: Hur används begreppet lek av dramapedagoger? Vad betyder begreppet och aktiviteten lek för dramapedagogerna och hur definierar och använder de ordet lek? Uppsatsen är en kvalitativ studie där sex dramapedagoger först blivit observerade och sedan intervjuade. LÄS MER