Sökning: "Formell- och informell kompetens"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Formell- och informell kompetens.

  1. 1. Fler män räddar vården (och kvinnorna) : Den bästa medicinen för jämställdhet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Emelie Zell Wånéus; Ebba Andersson; [2023]
    Nyckelord :Female dominated industry; Men in healthcare; Healthcare; Equality; Gender distrubution; Kvinnodominerad bransch; Män i vården; Vården; Jämställdhet; Könsfördelning;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den svenska vården är, trots det till synes jämställda samhället, starkt könssegregerad och manliga medarbetare lyser med sin frånvaro. För att motverka rådande personalbrist i vården som ett resultat av hög arbetsbelastning och ohållbara arbetsförhållanden krävs stora insatser för att åstadkomma en attraktiv arbetsplats för samtliga potentiella medarbetare, kvinnor som män. LÄS MER

  2. 2. Att lära eller inte lära mer om digital kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Moa-Kajsa Lilja; Ann-Catrin Lindkvist; [2022]
    Nyckelord :Digital competence; digital literacy; workplace learning; adult learning meaningful learning; incentives and hindrances; motivation; discussion; dialogue; lifelong learning; Digital kompetens; lärande på arbetsplatsen; fortbildning; meningsfullt lärande; drivkrafter och hinder; motivation; diskussion; dialog; livslångt lärande;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka förmågor och kunskaper inom digital kompetens som anses viktiga på Stena AB samt vilka drivkrafter och hinder som finns för lärande inom digitalkompetens. Syftet är att utvärdera en metod och process för att arbeta med att öka digitalkompetens på företag samt att utröna drivkrafter och hinder som finns för att driva en lärandeprocess inom området. LÄS MER

  3. 3. Kompetens för vem?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Alex Abrahamsson; Oscar Rönngren; [2022]
    Nyckelord :engagemang; fackligt förtroendevalda; formell kompetens; informell kompetens; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : I svenska organisationer och runtom i världen är kompetensutveckling ett centralt verktyg för att höja produktivitet, effektivitet samt medarbetares engagemang och motivation. På den svenska arbetsmarknaden spelar även de fackliga organisationerna en betydande roll, trots att det fackliga engagemanget runt om i världen går ner så behåller svenska fackföreningar en hög organiseringsgrad. LÄS MER

  4. 4. "Det är ett teamarbete" : Rektors roll inom elevhälsan ur ett systemteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Maria Bondegård; [2020]
    Nyckelord :Student health; student health team; principal; collaboration; learning; health; Elevhälsa; elevhälsoteam; rektor; samverkan; lärande; hälsa;

    Sammanfattning : I denna studie med syftet att beskriva hur rektorer verksamma inom årskurs 7-9 upplever sitt arbete att leda och samordna elevhälsan kopplat till utbildningen mål, har 14 rektorer och biträdande rektorer deltagit i en enkätundersökning. De underliggande frågorna som utforskas i studien är hur rektorerna beskriver sin egen roll inom elevhälsan, vilka verktyg de använder för att styra mot utbildningens mål, hur beskriver de samverkan mellan elevhälsan och övrig personal och i vilken omfattning de upplever att elevhälsans kompetens används hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande. LÄS MER

  5. 5. Samverkan inom elevhälsan : Ur pedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anna Karlsson; Anki Larsson; [2019]
    Nyckelord :EHT; elevhälsa; kategoriskt; relationell; samverkan; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet har varit att undersöka hur elevhälsan och undervisande pedagoger samverkar samt vad som är föremål för denna samverkan. Med undervisande pedagoger avses utbildade lärare i åk 1-9 vars primära uppdrag är att leda och undervisa klasser. LÄS MER