Sökning: "Forskning om litteratur i förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 256 uppsatser innehållade orden Forskning om litteratur i förskolan.

  1. 21. Flerspråkighet i förskolan : En kvalitativ studie om förskolläraresuppfattningar kring arbetet med flerspråkighet i förskoleverksamhet och samverkan med vårdnadshavare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolina Nylander; Kikki Kjönberg; [2022]
    Nyckelord :arbetssätt; flerspråkighet; förskola; förskollärare; scaffolding; de dubbla isbergen.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare upplever hur arbetet med flerspråkighet fungerar i förskoleverksamhet. Studien är kvalitativ och är uppbyggd på fem intervjuer utav förskollärare från fem olika förskolor i två olika kommuner i norra Sverige samt observationer som gjorts på tre av de fem intervjuade förskollärarna. LÄS MER

  2. 22. Hur arbetar pedagoger med inskolning i förskolan? : Enkätstudie om pedagogernas arbete med inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annika Sjöberg Ström; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract I min utbildning till förskollärare vaknade intresset för inskolning och ankytning i förskolan. med inskolningen i förskolan. Hur pedagogerna arbetar med inskolningen i förskolan när de minsta barnen kommer för inskolning i förskolan. LÄS MER

  3. 23. ”Dom smittade varandra, dom smittade oss och vi smittade nog dom” : Barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Veronica Henriksson; Emma Anderson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; det kompetenta barnet; förskola; inflytande; inkludering; pedagogisk dokumentation; pedagogiska relationer; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka främjande och hindrande aspekter för varje barns utrymme och inflytande i arbetet med pedagogisk dokumentation i förskolan. Problemet som låg bakom studiens syfte var den svåra utmaningen för pedagoger att göra varje barn delaktig och synliggjord i arbetet med pedagogisk dokumentation, särskilt de barn som pedagogerna på något sätt utmanas av. LÄS MER

  4. 24. Matematik i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Therese Thomsen; Maja Svensson; [2021]
    Nyckelord :Matematikundervisning; fenomenologi; fenomenografi; förskola; uppfattningar; didaktiska strategier; kvalitativ metod.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien var att beskriva och analysera hur förskollärare ger uttryck för hur de arbetar med matematikundervisning i förskolan. Genom att beskriva och analysera hur olika förskollärare ger uttryck för att uppfatta matematikundervisningen i förskolan skapas en variation i hur fenomenet matematikundervisning uppfattas användas i förkolan. LÄS MER

  5. 25. Skönlitteraturens inverkan på matematikinlärningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Beatrice Svedjekrans; Marie Dorbell; [2021]
    Nyckelord :Matematik; inlärning; högläsning; pedagogik; intresse; böcker; litteratur; barn;

    Sammanfattning : I Sverige är matematik och svenska de ämnen som får störst fokus i skolan, framför allt i dänger årskurserna samt förskolan. Det finns forskning som påvisar att läsning har en positivinverkan på barns matematikkunskaper, vilket innebär att de två största ämnena i skolan skulle kunna integreras. LÄS MER