Sökning: "Forskning om tyst kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 86 uppsatser innehållade orden Forskning om tyst kunskap.

  1. 1. Vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i förskolan : en diskursanalytisk fokusguppsstudie

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Sundin; [2024]
    Nyckelord :Discourse Analysis; Policy; Preschool; Proven Experience; Scientific Basis; beprövad erfarenhet; diskursanalys; förskola; policy; vetenskaplig grund;

    Sammanfattning : Studiens utgångspunkt är den lag som Sveriges skollag föreskrev år 2010: ”Utbildning ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (SFS 2010:800, 5§). I Studien utgör förskolan kontext och därmed undersöks vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (VGBE) i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Barns psykiska hälsa i förskolan. En kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några förskollärare uppfattar sina kunskaper, pedagogiska verktyg och medvetna förhållningssätt i sitt arbete

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jenny Ekdahl; Jenny Millander; [2023-02-28]
    Nyckelord :psykisk hälsa; barn; förskola; anknytning; relationer; samspel;

    Sammanfattning : Rapporter visar att det skett en ökning av antalet inskrivna barn i förskolans utbildning under de senaste åren, samtidigt som forskning visar på en ökad psykisk ohälsa i samhället, framförallt ångestsyndrom och depression är det som utmärker sig. I rapporten från Skolverket (2019) be skrivs det att det finns ett utvecklingsområde i skolor och förskolor med en tydligare koppling i undervisningen av det hälsofrämjande och förebyggande arbetet. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsöverföringsmetoder inom järnvägsprojektering : En fallstudie av en arkitektur- och teknikkonsultkoncern

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Josefine Olsson; Björn Edlund; [2023]
    Nyckelord :Kunskap; kunskapsöverföring; kompetensbrist; järnvägsbranschen; explicit kunskap; tyst kunskap; kunskapsöverföringens viskositet; kunskapsöverföringens hastighet; kunskapshantering; socialt kapital; SECI-modellen; organisatoriskt lärande;

    Sammanfattning : Den samhällsviktiga järnvägsbranschens prognostiserade och upplevda brist på kompetens och behovet att förnya kompetensen kan komma att påverka framtida underhåll, funktion och kvalité på järnvägen. Om åtgärder inte vidtas kan det påverka infrastrukturen samt Sveriges långsiktiga tillväxt och konkurrenskraft. LÄS MER

  4. 4. ”Man får grunderna för att kunna lära sig mer” : Hur VVS-montörer lär sig sitt yrke praktiskt och teoretiskt

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Henrietta Ludwig; [2023]
    Nyckelord :: Vocational Education and Training; VET; professional knowledge; Apprenticeship; certified plumber; HVAC and Property Maintenance Program; plumbing trade; theoretical and practical knowledge;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar inskolningen till VVS-montör och huvudfrågan som ställts är hur VVS-montörerna upplever att de tagit till sig de praktiska färdigheter och de teoretiska kunskaper som behövs till att bli certifierad VVS-montör och när de uppfattar att de kände yrkesidentitet. Metoden som använts är kvalitativ och i huvudsak induktiv. LÄS MER

  5. 5. "De är med, men de är inte med... de är med brevid, men de är inte med i" : En kvalitativ studie om förskollärares erfarenheter av arbetet med barn som betraktas som tysta och blyga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Andersson; Maria Mårtensson; [2023]
    Nyckelord :Tysta och blyga barn; förskola; lärande; förskollärare; inkludering; likvärdig; stöd; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra och bidra med kunskap kring de barn som betraktas som tysta och blyga barn i förskolan. Genom att ta del av förskollärarnas uppfattningar av att möta barn som betraktas som just tysta och blyga, samt hur förskollärare arbetar för att främja dessa barns lärande och utbildning, ville vi få en djupare förståelse kring dessa barns roll i förskolan. LÄS MER