Sökning: "Forskningsöversikt förskolor"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Forskningsöversikt förskolor.
1. Förskollärarens arbetssätt i skog och natur : En forskningsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : I forskningsöversikten redogörs för ett resultat från vad nutida forskning belyser om förskollärarens arbetssätt i skog och natur. Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 18 (Skolverket 2018) ska alla barn i verksamheten få chansen att vistas i olika naturmiljöer som en del i arbetet för barns hälsa och välbefinnande. LÄS MER
2. Varför behövs matematikundervisningen i förskolan? : En forskningsöversikt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I forskningsöversikten presenteras resultat av vad aktuell forskning säger om vikten av en tidig matematikundervisning i förskolan. Matematiken tar idag en större plats i undervisningen på förskolan tack vare att läroplanen för förskolan (Lpfö 18, 2019) har reviderats flertalet gånger. LÄS MER
3. "Är matte verkligen viktigt?" : En forskningsöversikt om matematiken i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Matematik är en viktig del av människans vardag. De svenska resultaten i matematik sjunker enligt PISA-undersökningen 2012. Det ställer krav på förskolan som anses vara inkörsporten till barns matematiska lärande. LÄS MER
4. Barn och ungdomars fysiska aktivitet och övervikt : En forskningsöversikt
M1-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Forskningsöversikten handlar om barn och ungdomars fysiska aktivitet, övervikt och psykisk hälsa. Enligt WHO så har övervikten fördubblats i Europa under de senaste årtionden, fler dör av övervikts relaterade sjukdomar än av svält. LÄS MER
5. Samlingens betydelse i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på vad pedagoger anser om samlingens betydelse i förskolan samt hur de inbjuder barnen till delaktighet. Studien grundar sig på följande frågeställningar: Vilka föreställningar har pedagoger om samlingens roll i förskolan? På vilket sätt bjuds in barnen till delaktighet vid samlingen? Vi gjorde en kort historisk tillbakablick samt en forskningsöversikt för att få en större inblick i samlingens ursprung och barns delaktighet och inflytande. LÄS MER