Sökning: "Forskningsanvändning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Forskningsanvändning.

  1. 1. Forskningens aktörskap i förskolan : En aktör-nätverksstudie om relationerna mellan forskning och praktik i en kompetensutvecklingsinsats

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mira Norén; [2022]
    Nyckelord :Applied research; preschool practice; educators; actor-network theory; tracking analysis; Forskningsanvändning; förskolepraktik; pedagoger; aktör-nätverksteori; spårande analys;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att med utgångspunkt i aktör-nätverksteori undersöka relationerna genom vilka de forskningstexter (som används i kompetensutvecklingsinsatsen Läslyftet) tillsammans med andra aktörer producerar översättningsprocesser med förmågan att förändra och påverka pedagogernas sätt att tänka och prata om det vardagliga arbetet med läsning i förskolan. Tidigare studier om hur forskning och vetenskaplig kunskap används i utbildningspraktiker efterfrågar ytterligare kunskap som begreppsliggör forskningsanvändning i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Nyexaminerade sjuksköterskor och evidensbaseradomvårdnad : En litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Omvårdnad

    Författare :Yoko Nakamura Örnevik; [2017]
    Nyckelord :evidence-based nursing; newly graduated; nurses; research utilization.; evidensbaserad omvårdnad; forskningsanvändning; nyexaminerad; sjuksköterska.;

    Sammanfattning : Bakgrund Utveckling av evidensbaserad omvårdnad i klinisk praxis innebär förbättring av kvalitén inom vården. Sjuksköterskestudenter påbörjar förberedelserna för evidensbaserad omvårdnad redan under sin utbildningsperiod, och nyexaminerade sjuksköterskor förväntas i hög grad tillämpa evidensbaserad omvårdnad i klinisk praxis. LÄS MER

  3. 3. Kollegialt lärande : En studie av lärare som arbetar utifrån en modell för att utveckla sin undervisning

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ulrika Johansson; [2015]
    Nyckelord :Kollegialt lärande; kontinuerlig kompetensutveckling; grundskola; skolutveckling; forskning; erfarenhetsbaserat lärande; transformation; NTA; STC; IBSE; naturvetenskap; ämnesdidaktik; NTA Skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vad lärare samtalar om när de deltar i kollegiala träffar enligt NTA Skolutvecklings modell för att förbättra sin undervisning främst inom de naturvetenskapliga ämnena biologi, fysik och kemi. Syftet är också att undersöka handledarens roll vid träffarna, vad som händer i klassrummet mellan träffarna, identifiera möjligheter och hinder för kollegialt lärande samt få ökad förståelse för lärares forskningsanvändning. LÄS MER

  4. 4. Faktorer som påverkar sjuksköterskans användning av evidensbaserad omvårdnad

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Emelie Sjögren; Karlsson Marcus; [2013]
    Nyckelord :Evidensbaserad omvårdnad; forskningsanvändning; riktlinjer; tidsbrist; utbildning;

    Sammanfattning : Det anses vara en självklarhet att omvårdnaden ska bedrivas utifrån evidens. Trots detta föreligger det brister i sjuksköterskors användning av evidens i omvårdnaden vilket gör att patienter får vård som hade kunnat undvikas eller till och med får vård som kan vara skadlig. LÄS MER

  5. 5. Evidensbaserat arbetssätt på bibliotek : Erfarenheter av användningen av EBLIP

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Eva Thorell; [2010]
    Nyckelord :forskning – praktik; EBLIP; kommunikationsgap; forskningsanvändning; evidensbaserat arbetssätt; evidensbaserat biblioteksarbete;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to shed light on how evidence-based librarian and information practice (EBLIP) is understood and practised at some Swedish hospital libraries, and also to analyze how EBLIP functions as a strategy to bridge the gap between research and practice as described by Haddow & Klobas. The theoretical framework for the study is partly based on Haddow & Klobas description of the gap between research and practice in the field of LIS and partly a description of the EBP-process which plays a key role in the use of EBLIP. LÄS MER