Sökning: "Forskningsfråga diskursanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden Forskningsfråga diskursanalys.

  1. 1. Från individuella hjältedåd till kollektiv gemenskap : En kvalitativ kritisk diskursanalys om framställningen av det svenska damlandslaget i fotboll i tidningarna Aftonbladet och Expressen under två världsmästerskap.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Ellen Lindbäck; Thelma Lönnegren; [2024]
    Nyckelord :Damfotboll; fotboll; VM; världsmästerskap; svenska damlandslaget; jämställdhet; idrott; framställning i media; genus;

    Sammanfattning : Fotboll är den sporten världen över som har störst dragningskraft, både på dam- och herrsidan, vad gäller utövare och åskådare (NE, u.å.). Trots att det är en idrott för både damer och herrar, och att det svenska damlandslaget i fotboll har presterat på en hög nivå under en lång tid (FIFA, u. LÄS MER

  2. 2. Styrning och genus : En kritisk diskursanalys om ekonomistyrningsdiskursens konstruktion av genus

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Sara Johansson; Josefine Akbari; [2023]
    Nyckelord :genus; ekonomistyrning; manligt; kvinnligt; diskurs; diskursanalys;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Det pågår ett samtal om ekonomistyrning. Detta samtalet kommer till uttryck på olika sätt. Det kan vara genom texter, bilder, diskussioner och social praktik, det vill säga allt det som görs inom ramen för det som kallas ekonomistyrning. LÄS MER

  3. 3. "The Bird is Freed" - En kvalitativ studie om social legitimitet på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hedda Palmstierna; Eric Oscarsson; Alice Ekstrand; [2023]
    Nyckelord :ledarskap; social legitimitet; sociala medier; Twitter; Elon Musk; Business and Economics;

    Sammanfattning : Fem nyckelord: ledarskap, social legitimitet, sociala medier, Twitter, Elon Musk Forskningsfråga: Hur kan ledare använda sig av kontroversiella uttalanden på sociala medier för att skapa och upprätthålla social legitimitet? Syfte: Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur ett kontroversiellt språk och uttalanden på sociala medier, med Twitter som exempel, kan användas för att skapa och upprätthålla en social legitimitet. Detta görs genom att analysera ledaren Elon Musks tweets samt hur hans följare besvarar detta. LÄS MER

  4. 4. Krisen blev en dödsdom för PPM-jätten, vilka lärdomar kan dras av fallet Allra?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alice Hedin; Sebastian Lennartsson; Jesper Börnesjö; [2022]
    Nyckelord :Keywords: Kriskommunikation; Allra; Situational Crisis Communication Theory; PPM-systemet; Image Repair Theory; Responsstrategi; Alexander Ernstberger; Pensionsmyndigheten; Premiepension; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Krisen blev en dödsdom för PPM-jätten, vilka lärdomar kan dras av fallet Allra? Forskningsfråga: Hur kommunicerar Allra externt i samband krisen och hur förändras kommunikationen över tid i samband med att krisen eskalerar samt vilka kritiska faktorer i Allras kriskommunikation leder till misslyckande. Syfte: Studiens syfte är att definiera hur Allra kommunicerat under krisens gång samt undersöka vilka kritiska faktorer som leder till misslyckad kriskommunikation. LÄS MER

  5. 5. Användning av legitimitetsstrategier efter uppmärksammade hållbarhetsskandaler : En kvalitativ studie av ett multinationellt klädföretags kommunikation av hållbarhetsinformation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Nova Svanberg; Victoria Larsson; [2021]
    Nyckelord :CSR; skandal; hållbarhetsrapport; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier.;

    Sammanfattning : Företag som hållbarhetsrapporterar möts i regel av positiva effekter då intressenterna förväntar sig att företaget ska presentera sitt arbete med hållbarhet. Genom att företaget lever upp till sina intressenters förväntningar kan deras legitimitet öka, vilket är nödvändigt för att en verksamhet ska kunna bedrivas. LÄS MER