Sökning: "Fortbildningsbehov"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade ordet Fortbildningsbehov.

  1. 1. Grundskollärares specialpedagogiska fortbildningsbehov. : - Möjligheter och hinder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fanny Berggren; Ann-Charlotte Javestad; [2021]
    Nyckelord :Fortbildningsbehov; specialpedagogik; elever i behov av särskilt stöd.;

    Sammanfattning : Det här examensarbetet inom speciallärarutbildningen vid Stockholms universitet har som syfte attundersöka hur grundskollärare beskriver sitt behov av fortbildning inom det specialpedagogiska fältetför att möta elever i Behov Av Särskilt Stöd (BASS) och vilka möjligheter och hinder som anges föratt kunna uppfylla detta. Studien är kvalitativ och har en induktiv ansats (Kvale & Brinkmann, 2014). LÄS MER

  2. 2. Hinder och möjligheter med programmering i läroplanen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Marcus Blom; Alexander Gidlöf; [2018]
    Nyckelord :Digitalisering; programmering; digital kompetens; läroplan;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka praktiserande lärares syn på den läroplansförändring som skedde höstterminen 2018, där programmering införs som ett centralt innehåll i ämnena matematik och teknik.För att undersöka detta gjordes kvalitativa intervjuer med fem aktiva lärare i grundskolan. LÄS MER

  3. 3. IT i gymnasiematematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nils Dock; Anton Andersson; [2017]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; Enkät; Fortbildning; Lärande; Lärare; Matematik; Regression; Statistiskundersökning;

    Sammanfattning : I och med de ändringar i läroplanen för matematik på gymnasienivå, där bland annat digitala hjälpmedel ska ta en större plats och programmering ska införas. Vi tycker därför är det intressant att undersöka hur dagens matematiklärare på gymnasienivå använder sig av digitala hjälpmedel och vilka trender det finns för deras fortbildningsbehov. LÄS MER

  4. 4. Det otydliga uppdraget : Fem själavårdare beskriver uppdraget att erbjuda samtal

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Johanna Olander; [2016]
    Nyckelord :Counseling; Psychotherapy; Mental illness; Själavård; Psykoterapi; Psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Inledning: Den psykiska ohälsan rapporteras öka och debatten tilltar vad gäller bristande resurser. En oreglerad sektor står fri att erbjuda sina tjänster. Svenska kyrkan är en aktör och kyrkan har en lång tradition av att erbjuda samtal. Verkligheten utmanar och den ökade psykiska ohälsan ställer eventuellt nya krav på kompetens. LÄS MER

  5. 5. Uppföljning, utvärdering och utveckling i enlighet med förskolans reviderade läroplan (Lpfö-98)

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Degerman; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractAnna Degerman (2012) Uppföljning, utvärdering och utveckling i enlighet med förskolansreviderade läroplan (Lpfö-98 rev), Monitoring, evaluation and development in accordance topreschool curriculum, Specialpedagogik, Skolutveckling och ledarskap, Lärande ochsamhälle, Malmö högskola.Syfte: Föreliggande undersökning har syftet att undersöka hur fem förskolechefer i ensydsvensk kommun anser att det nya kapitlet ”Uppföljning, utvärdering ochutveckling” i Lpfö-98 reviderad ska tolkas och hur det kommer att påverkakvalitetsarbetet inom respektive förskola samt att undersöka hurspecialpedagogens roll i samband med utvärdering kan se ut. LÄS MER