Sökning: "Forum shopping"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Forum shopping.

  1. 1. Internationella tvister om licensiering av standardessentiella patent – Territorialitet, gränsöverskridande jurisdiktion och verkställighet inom EU

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Liam Johansson; [2023]
    Nyckelord :private international law; Brussels Ia Regulation; intellectual property law; SEP; FRAND; jurisdiction; cross-border licensing disputes; foreign patents; infringement; enforcement; internationell privat- och processrätt; Bryssel Ia-förordningen; immaterialrätt; SEP; FRAND; jurisdiktion; gränsöverskridande licenstvister; utländska patent; intrång; verkställighet;

    Sammanfattning : This thesis examines problems concerning international standard-essential patent licensing disputes within the EU from a private international law perspective. Furthermore, it seeks to analyse the jurisdictional rules which are established by the Brussels Ia Regulation when applied to cross-border SEP licensing disputes. LÄS MER

  2. 2. The efficiency of the European Union’s Anti-money laundering legislation : An analysis of the legal basis and the harmonisation of the EU Anti-money laundering legal framework

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :David Muradyan; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the efficiency of the EU Anti-money laundering legislation in the light of a coherent and broad scope of legislative framework. To achieve this purpose, the thesis examines firstly the legal basis of an EU Anti-money laundering legislation in general. LÄS MER

  3. 3. Social e-shopping : motivation och värde vid interaktion online

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Emelie Ek; Josefine Viding; [2017]
    Nyckelord :social e-shopping; e-commerce; social media; motivational factors; values; social e-shopping; sociala medier; e-handel; motivationsfaktorer; värde;

    Sammanfattning : Social media and e-commerce has become a part of every day life for many people.Recommendations and opinions about different products play a big part in the buying process. This is something that is hard to satisfy in e-commerce, therefore conversations and discussions about buying in social media have become more common. LÄS MER

  4. 4. Energi- och miljökonsekvenser vid energieffektivisering av belysning och installation av solceller på Nacka Forum i Stockholm

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Energisystem

    Författare :Martin Andersson; Nils Berge; [2016]
    Nyckelord :Energieffektiviseringar; belysning; solceller;

    Sammanfattning : Energianvändningen ökar världen över och på grund av hotet om en global uppvärmning diskuteras det alltmer hur användandet skall minskas samtidigt som fler hållbara energikällor efterfrågas. Bostad- och service sektorn står för ca 40 % den totala energianvändningen i världen där energin främst kommer från fossila källor. LÄS MER

  5. 5. Store image perceptions

    Master-uppsats, Jönköping University/IHH, Företagsekonomi

    Författare :Wikström Linus; [2015]
    Nyckelord :Store image; Customer satisfaction; Store Loyalty; Perception; Retail mix;

    Sammanfattning : Abstract Background The food retail business is characterized by fierce competition between a few large actors and low switching costs for consumers due to the similar offerings of the stores. In an oligopolistic market struc- ture like this it is critical for stores to create a loyal customer base in order to gain a competitive advantage. LÄS MER