Sökning: "Forumspel"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet Forumspel.

  1. 1. ”Det är inget jävla flum och hoppa runt som många tror” : En kvalitativ intervjustudie om hur forumspel används som en pedagogisk metod i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Frida Hagman; [2022]
    Nyckelord :Dramametoder; forumspel; grundskola; värdegrund.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån en induktiv ansats undersöka hur pedagoger använder forumspel som en pedagogisk metod i skolan samt vilka möjligheter och begränsningar metoden har. Studien har tagit utgångspunkt i tidigare forskning om drama och forumspel som en pedagogisk metod samt i skolans värdegrundsarbete, där forumspelsmetoden främst har använts. LÄS MER

  2. 2. ”Man använder drama alldeles för sällan, eller gör man det?” : En belysning av metoder inom drama som förskollärare använder för att utveckla förmågan till lärande hos barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Tina Wiede; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Drama; Metod; Lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att belysa vilka metoder förskollärare använder sig av för att ge barn förutsättningar att utveckla förmågan till lärande genom drama. Förskolans läroplan (Lpfö 98 2018) innehåller flera mål, bland annat drama, men inte några bestämda metoder. LÄS MER

  3. 3. ”Vill du kramas?” : En kvalitativ studie om hur barns rätt till fysisk integritet kan respekteras i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emma Eliasson; Emma Redmo; [2019]
    Nyckelord :Fysisk integritet; rättighet; beröring; vardaglig interaktion; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Barns rätt till fysisk integritet är ett kontroversiellt ämne. Det förknippas ofta med beröring av sexuell karaktär, men sällan med den vardagliga fysiska kontakt som förekommer i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Elevers konflikter på fritidshemmet : Åtta fritidslärares syn på konflikter, hur de arbetar konfliktförebyggande samt elevers delaktighet i arbetet med konflikthantering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sofia Kesti; Pernilla Vikblom; [2017]
    Nyckelord :konfliktförebyggande; konflikthanteringsmetoder; konflikter; fritidshem;

    Sammanfattning : Studien syftar till att nå kunskap om hur fritidslärare arbetar konfliktförebyggande på fritidshemmet och hur de arbetar med att lära elever att själva hantera konflikter. De forskningsfrågor som besvaras i studien är: Vilka metoder använder åtta fritidslärare i syfte att förebygga konflikter? Vilken typ av stöttning anser fritidslärarna att eleverna behöver för att hantera konflikter? Vilka metoder använder fritidslärarna för att lära eleverna att själva hantera konflikter? Studien grundar sig på kvalitativa intervjuer med åtta fritidslärare på sju olika fritidshem inom två kommuner. LÄS MER

  5. 5. ”Det svåra är att våga, sen är det bara kul” : Lärares erfarenheter av att använda drama i svenskundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Johansson; [2016]
    Nyckelord :drama; dramapedagogiska perspektiv; intervju; svensklärare; undervisning;

    Sammanfattning : InledningLäroplanen säger att drama ska vara en del av alla elevers skolgång men drama är inget eget ämne eftersom det saknar kursplan. Detta gör att drama måste vävas in som arbetsmetod i skolans övriga ämnen. När och hur detta görs är upp till den enskilda skolan och läraren att avgöra. LÄS MER