Sökning: "Fotograf"

Visar resultat 6 - 10 av 33 uppsatser innehållade ordet Fotograf.

  1. 6. Okänd Fotograf : En arkivstudie om den gotländska fotografen Laura Stenmans liv och fotografiska arbete under sekelskiftet 1900.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kristina Gellerstedt; [2019]
    Nyckelord :Photographers; Photography; early photographic pictures; female photographer; women´s history; archival studies; Sweden; Photo studios on Gotland; the twentieth century; foto; fotografi; visitkortsfotografi; arkivstudier; biografi; kvinnohistoria; kvinnliga fotografer; Laura Stenman; Karolina Vilhelmina Laurentina Lundqvist; KJA Gardsten; Gardstedt; Gotland; näringsfrihetsförordningen; 1800-talsfotografi; fotoateljéer på Gotland; Adelsgatan 40; Adelsgatan 32;

    Sammanfattning : In this essay we follow a professional female photographer on the island of Gotland in Sweden around the turn of the twentieth century. The story of Laura Stenman’s life has for a long time been hidden, but through literature- and archival studies, her biographical story was pieced together and revealed during the winter of 2019. LÄS MER

  2. 7. Fair Game: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktionsutrymme; lärande; arbetsvillkor; mode; modeindustrin; modeller; identitet; roller; emotionellt arbete; Social Sciences;

    Sammanfattning : Abstrakt Arbetets art: Masteruppsats, 30 hp Sidantal: 44 Titel: #fairgame: En studie om att lära sig förstå arbetsvillkoren som modell i modebranschens känsloladdade repertoar Författare: Daniel Larsson Handledare Maria Löfgren Martinsson Datum: 2019-08-20 Sammanfattning: Den här studien problematiserar arbetssituationen och arbetsvillkoren för modeller i modeindustrin utifrån ett interaktivt perspektiv på lärande med utgångspunkt från idén om interaktionsutrymmet som förutsättning för lärande på arbetsplatsen. Detta gör den genom att undersöka närmre hur modellernas behov av att agera och upprätthålla en professionell identitet och image inverkar på dialogen och förståelsen kring arbetsvillkor i branschen. LÄS MER

  3. 8. Det läckande röret : En undersökning av jämställdheten i den svenska filmbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Emelie Kastberg; Jonas Engberg; [2019]
    Nyckelord :Kvinnor och filmindustrin; jämställdhet; film; Sverige; Svenska Filminstitutet; filmpolitiken;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen studerade vi varför den svenska filmbranschen är ojämställd i nyckelrollerna mellan män och kvinnor. Den svenska filmpolitiken har i flera decennier strävat efter att skapa jämställdhet inom branschen men siffrorna visar att de flesta högbudgetfilmer fortfarande är ojämställda när det kommer till nyckelrollerna manus, fotograf och regissör. LÄS MER

  4. 9. Instagram : En plattform för fotografer att marknadsföra sig genom hashtags

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

    Författare :Therese Back; [2019]
    Nyckelord :Photographer; Hashtag; Instagram; Social media; Fotograf; Hashtag; Instagram; Sociala medier;

    Sammanfattning : Det nya medielandskapet har medfört att fotografer behöver anpassa sig. Sociala medier har orsakat att pressorganisationerna enklare kan få tillgång till allmänhetens bilder, till följd av det minskar andelen heltidsanställda fotografer. LÄS MER

  5. 10. Hur ett varumärke kan förmedla sina kärnvärden och en unisex-känsla i ett intresseväckande Instagramflöde

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Carina Crafoord; Emma Wik; [2018]
    Nyckelord :semiotik; genus; kärnvärden; sociala medier; reklambilder; Instagram;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på hur ett företag bör utforma sina Instagrambilder för att uppfattas enligt företagets kärnvärden och förmedla en unisex-känsla för att skapa ett attraktivt Instagramflöde. Studien görs på uppdrag av The Shocelace Brand Stockholm och resultatet ska fungera som ett underlag för företagets kommande Instagraminlägg. LÄS MER