Sökning: "Främjande verktyg"

Visar resultat 21 - 25 av 109 uppsatser innehållade orden Främjande verktyg.

  1. 21. Hur SKA vi göra med digitala verktyg? : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare arbetar med digitala verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sandra Arnoldsson; Malin Johnson Kröger; [2022]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Systematiskt kvalitetsarbete; Adekvat digital kompetens; Kollegialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare från olika kommuner arbetar med digitalisering inom sin verksamhet och i det systematiska kvalitetsarbetet (SKA). Studiens frågeställningar har varit att undersöka om det finns några skillnader mellan förskolor som befinner inom kommuner som lyfter fram digitalisering som ett fokusområde och kommuner som inte gör det. LÄS MER

  2. 22. Skolsköterskans roll för att främja elevers psykiska hälsa på högstadiet - en intervjustudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Josefin Wicktor; Fatos Eliyürekli; [2022]
    Nyckelord :Elevhälsa; hälsofrämjande arbete; högstadium; psykisk hälsa; skolsköterska; ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland ungdomar har ökat de senaste åren. Skolsköterskan möter dagligen elever och har en betydelsefull roll i det hälsofrämjande arbetet med ungdomar. En välfungerande elevhälsa gynnar elever och bidrar till en lyckad skolgång och utveckling. LÄS MER

  3. 23. Främjande insatser för elevers läs- och skrivutveckling : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Björkman; Marie Ivarsson Bjurteg; [2022]
    Nyckelord :Läs- och skrivutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivundervisning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om främjande undervisning i tidig läs- och skrivutveckling. I det centrala uppdraget för svenskämnet anges möjligheter till utveckling inom det egna läs och skriftspråket hos elever. Målet med undervisningen är att skapa ett intresse och motivation hos elever för både läsning och skrivning. LÄS MER

  4. 24. "...för läraren säger att alla ska vara med" : Barns perspektiv på delaktighet i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Marie Holmberg; Malin Persson; [2022]
    Nyckelord :barns perspektiv; delaktighet; delaktighetsmodellen; fritidshem; skolifiering;

    Sammanfattning : Sammanfattning Specialpedagogiska skolmyndigheten (2020) beskriver att sambandet mellan upplevd delaktighet, välmående och lärande är välkänt och delaktighet inom skolan är ett beforskat område. Forskning inom fritidshemmet är däremot relativt begränsad och Elvstrand och Närvänen (2016) efterlyser specifikt forskning om barns egna upplevelser och beskrivningar av delaktighet i fritidshem. LÄS MER

  5. 25. Artefakters inverkan på barns sociala samspel : En kvalitativ studie om förskollärarens uppfattningar hur artefakter främjar barns sociala samspel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jwan Dawood; Therese Westmark; [2022]
    Nyckelord :Socialt samspel; Artefakter; Förskollärarens förhållningssätt; Förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattning av hur artefakter kan användas som verktyg i syfte att främja barns sociala samspel. Studien har utgått ifrån en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som metod, där intervjuer genomförts med åtta förskollärare. LÄS MER