Sökning: "Frågeställning kring inkludering"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Frågeställning kring inkludering.

  1. 1. Inkluderande religionsundervisning för elever i lågstadiet med olika religiösa bakgrunder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :My Blixt; Emma Risell; [2024]
    Nyckelord :Inkludering; Lågstadielärare; Mångkulturellt; Religion; Religionsundervisning; Religiös mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lågstadielärare bäst planerar sin religionsundervisning så inkluderande som möjligt i relation till hur Sveriges religiösa mångfald ser ut idag. Vi kommer generellt skriva om inkludering i relation till religionsundervisningen utifrån ett elevperspektiv där våra valda forskningsartiklar kommer att ligga till grund för arbetet. LÄS MER

  2. 2. Hur förskolans personal ser på begreppet en förskola för alla : En intervjustudie om inkludering och erfarenheter ur ett pedagogperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sandra Ohlson; Josefine Vennerström; [2023]
    Nyckelord :exclusion; guidance document; inclusion; preschool; preschool teacher; special education; special needs; exkludering; förskola; förskollärare; inkludering; specialpedagogik; speciella behov; styrdokument;

    Sammanfattning : Förskolan i Sverige ska verka för alla barn och dess likheter och olikheter. Alla barn har rätt till att utvecklas och känna glädjen i att få lyckas. Förskolan är en social arena där mänger av människor möts oberoende av kultur eller funktion. LÄS MER

  3. 3. Sustainability through aesthetics : can chosen aesthetics promote social dimensions of sustainability in modern landscape architecture?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Olivia Sanner; [2023]
    Nyckelord :aesthetics; sustainability; social sustainability; co-design;

    Sammanfattning : There is a national and global belief that including aesthetics and design in city planning can promote sustainability, and a demand for how to do it. Based on studying pertinent literature, there is a lack of discussion on how aesthetics can contribute to the discussion on social sustainability. LÄS MER

  4. 4. "Jag kan prata om att det är okej att älska vem man vill, men analsex - där går min gräns" : En kvalitativ studie av det utökade kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationers inkludering i fritidshemsverksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sebastian Edwards Ranhem; Vendela Frick; [2023]
    Nyckelord :fritidshem; sexualitet; samtycke; relationer; undervisning; socialt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur skolledning och ansvariga pedagoger inom fritidshemmet resonerar kring inkluderingen av det utökade kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer i fritidshemsverksamhetens utformning. Detta har vi undersöktutifrån vår frågeställning: ”Hur har implementeringen av det nya kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer sett ut, och hur har fritidshemsverksamma pedagoger inkluderats i detta?”; ”Vilka möjligheter finns det inom fritidshemmet att bidra till undervisningen i kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer?” och ”Vilket område inom kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer upplevs svårast respektive enklast att arbeta med?”. LÄS MER

  5. 5. Det skulle kunna ingå i nån sorts ensembleledning: En studie om inkludering av stråk- och blåsinstrument i ensembleundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Amanda Josefsson; Lottie Svensson; Ludvig Nordgren; [2022]
    Nyckelord :Blåsinstrument; Ensembleundervisning; Inkludering; Instruering; Kompinstrument; Ledning; Musiklärare; Musiklärarutbildning; Pop- och rockmusik; Stråkinstrument; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Band instruments; Direct; Ensemble activities; Include; Instruct; Music teachers; Music teacher education; Pop and rock music; String instruments; Wind instruments; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how teachers include and furthermore instruct and direct string and wind instrumentalists in ensemble activities, such as western popular music and rock music. Our question at issue is how active and prospective music teachers work inclusive and thereby instruct and direct string and wind instrumentalists in the ensemble activities. LÄS MER