Sökning: "Fröken Pettersson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Fröken Pettersson.

  1. 1. "Mm, fröken kan inte skratta!" : En kvalitativ studie om lek och pedagogers delaktighet i leken - ur barns perspektiv.

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Sara Pettersson; Sara Robertsson; [2017]
    Nyckelord :Förskola; Pedagog; Lek; Inomhusmiljö; Utomhusmiljö; Delaktighet; Barns perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, ur barns perspektiv, få mer kunskap om lek och pedagogers delaktighet i leken. Vi vill även undersöka vad pedagogen har för roll vid icke delaktighet i leken samt om pedagogens delaktighet i leken i inomhus- och utomhusmiljön skiljer sig åt. LÄS MER

  2. 2. Fröken Sverige och Magister Tutnäsa : En studie om fyra lärare i barnlitteratur ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sofia Pettersson; [2015]
    Nyckelord :Gender; gender roles; stereotypes; male; female; masculine; feminine; teacher; school; children’s literature; Genus; könsroller; stereotyper; manligt; kvinnligt; maskulint; feminint; lärare; skola; barnlitteratur;

    Sammanfattning : This study has been conducted as a literary analysis of four chapter books for children in the early years of compulsory school: Magister Tutnäsa, Vilken fullträff, Astrakan, Sune och tjejhatarligan, and Alva och Dum-Julia. The aim has been to analyse four teacher characters from a gender perspective. LÄS MER

  3. 3. Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Linda Agrell; Erica Dahlén; [2009]
    Nyckelord :specialundervisning; matematik; särskilt stöd; beg;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever somtidigt nått målen i matematik.Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever somtidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). LÄS MER