Sökning: "Framgångsfaktorer motivation utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden Framgångsfaktorer motivation utbildning.

  1. 1. Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda Agrell; Magdalena Lundstedt Nordén; [2023-02-16]
    Nyckelord :fenomenografi; NPF; framgångsfaktorer; kunskapsutveckling; välmående; inkludering;

    Sammanfattning : Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. LÄS MER

  2. 2. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  3. 3. "Det är ingen rak sträcka att vandra precis" : En intervjustudie med speciallärare, specialpedagog och lärare om deras arbete med ordavkodning hos äldre elever, framgångar och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Britt Andersson; Hanna Göthlin; [2022]
    Nyckelord :avkodningssvårigheter; lärares arbete - elevers läsflyt; sociokulturell teori; specialpedagogiska perspektiv; äldre grundskoleelever;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur speciallärare, specialpedagog och lärare beskriver att de arbetar med elever från årskurs 5 till årskurs 9 för att främja elevernas läsfärdigheter. I studien intervjuades fyra speciallärare, en specialpedagog och fem lärare om sitt arbete med äldre grundskoleelever som har svag ordavkodning. LÄS MER

  4. 4. Vem är en lämplig läkarkandidat? : En kvalitativ intervjustudie om läkarstudenters erfarenheter av alternativt urval

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Hampus Löfqvist; Saqib Sandhu; [2020]
    Nyckelord :admission process; alternative admission; medical students; aptitude; motivation; interview study; study and career guidance; antagningsprocess; alternativt urval; läkarstudenter; lämplighet; motivation; intervjustudie; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att få en fördjupad kunskap kring alternativt urval genom en ökad förståelse för antagna läkarstudenters upplevda navigering genom den alternativa urvalsprocessen. Frågeställningarna har därför undersökt vilka strategier sökande använder vid antagningsintervjuerna. LÄS MER

  5. 5. Inkludering som framgångsfaktor i vuxenutbildningen : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Bernström; [2019]
    Nyckelord :Framgångsfaktorer; inkludering; litteraturstudie; motivation; mål; självreglering; självstyre; vuxenutbildning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien har varit att undersöka vad som i internationell forskning identifieras som framgångsfaktorer i vuxenutbildning och hur dessa förhåller sig till en inkluderande vuxenutbildning. Metoden som använts är systematisk litteraturstudie. LÄS MER