Sökning: "Framing"

Visar resultat 1 - 5 av 1752 uppsatser innehållade ordet Framing.

  1. 1. HERR FOTBOLLS-VM I QATAR 12 ARENOR, 32 NATIONER, 64 MATCHER OCH 6500 LIV - En kvantitativ innehållsanalys av framställningen av herr fotbolls-VM i Qatar 2022 i Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Felicia Berggren; Amelia Karlsson Alfonzo; Amanda Säll; [2022-02-24]
    Nyckelord :Sport; gestaltningsteori; herr fotbolls-VM 2022; fotboll; mänskliga rättigheter; medier; Qatar; framing;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur herr fotbolls-VM i Qatar 2022 framställs i Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten. Teori: Gestaltningsteori (framing) Metod: Kvantitativ innehållsanalys Material: 253 artiklar i Dagens Nyheter och Göteborgs-Posten mellan 1 augusti 2018 och 30 november 2021 Resultat: Resultatet i studien visar på att rapporteringen innehåller sportsliga prestationer, korruption och mänskliga rättigheter. LÄS MER

  2. 2. ”Were you able to wear undergarments?” - En kvalitativ studie av intervjuer med kvinnliga och manliga skådespelare inom Marvel Cinematic Universe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Emmy Ottosson; Thea Eklöf; Matilda Westermark; [2022-02-24]
    Nyckelord :Kön; kulturjournalistik; intervju; konversationsanalys; ojämlikhet; Marvel Cinematic Universe; populärkultur; videointervju; Gender; entertainment journalism; interview; conversation analysis; inequality; actors; Marvel Cinematic Universe; pop culture; video interview;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The purpose of this study is to explore whether female and male actors get treated differently by entertainment journalists during press junket interviews and to see when and how gender is defined and created during an interview. To do this, we looked at different indicators such as eyeline, body language, subject of the questions, the length and substance of answers, the number of questions directed at each person, interruptions and turn taking. LÄS MER

  3. 3. FRAMING FRANCE IN SWEDISH MEDIA - A quantitative content analysis of France’s nation image as a cooperation partner in Swedish newspapers over the course of Brexit

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sally Andersson; [2022-02-24]
    Nyckelord :Nation image; projected media image; Cooperation; Framing theory; France; Sweden; Swedish media; Swedish newspapers;

    Sammanfattning : Aim: To investigate how the Swedish media contributes to France’s country image as a cooperation partner for Sweden and how this might have changed during the progress of Brexit. Theory: Framing theory Method: Quantitative content analysis Material: 437 articles sampled from Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Aftonbladet, and Expressen Result: The image of France as a cooperation partner demonstrated an increase in positive frames and decrease in negative frames in the portrayal of the Franco-Swedish relationship during the progress of Brexit. LÄS MER

  4. 4. “Varmt välkomna Ulla Löfven och hennes man statsministern” : En kritisk diskursanalys av genus i pratshower.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)

    Författare :Victoria Otternäs; [2022]
    Nyckelord :Genus; pratshow; kritisk diskursanalys; public service; Skavlan; Carina Bergfeldt;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to examine how female and male guests are portrayed in two talk shows that belong to public service, Carina Bergfeldt, and Skavlan. Research questions including examining characteristics, topics and roles of the various guests are also applied in the talk shows. LÄS MER

  5. 5. Att gestalta hållbarhetskommunikation ur ett CSR-perspektiv : En kvalitativ innehållsanalys av svenska barnklädesföretags hållbarhetsrapporter

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Orawan Johansson Sikhinaram; Martina Askebrink; [2022]
    Nyckelord :CSR; Strategic communication; Sustainability; Green advertising; Framing theory; Children’s clothing; Fast-fashion; qualitative content analysis; CSR; Strategisk kommunikation; Hållbarhet; Grön marknadsföring; Gestaltningsteorin; Barnkläder; Fast-fashion; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhetsfrågor är en ständig diskussion som på senare år har intensifierats. I och med detta kräver både lagstiftningen och samhället idag att företagen ska arbeta och redovisa sitt hållbarhetsarbete. LÄS MER