Sökning: "Framtida svensk företagsledning"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Framtida svensk företagsledning.

  1. 1. Vart är svensk företagsledning påväg? : En undrande uppsats kring framtida svensk företagsledning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Julia Sjökvist; Theo Wik; [2022]
    Nyckelord :Svensk företagsledning; Framtida svensk företagsledning; Management; Johan Asplund; Undran; Diskurs; Tankefigur; OMX30; Rekryteringsföretag; Fixeringsbild; Aspektseende;

    Sammanfattning : In this essay, we have chosen to focus on a wonder regarding where Swedish company management is headed. With that said, we are interested in seeing some form of future prospect, which we can never really take for granted since the future has not yet occurred. With that said, we have chosen to relate to the future in a specific way. LÄS MER

  2. 2. Covenants vid svensk kreditgivning

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Dennis Hansson; Ann-Katrin Lennartsson; [2011]
    Nyckelord :management; Företagsledning; Management of enterprises; banker; kreditgivning; informationsasymmetri; Covenants; agentproblem; Business and Economics;

    Sammanfattning : En kvalitativ metod har använts, där fallstudier har genomförts genom intervjuer med de fem största bankerna verksamma på den svenska marknaden. Fallstudierna har jämförts med den teori som finns gällande covenants, samt tidigare forskningsresultat. Studiens syften: Kartlägga förekomsten av covenants vid kreditgivning i Sverige. LÄS MER

  3. 3. Fashion 2.0 - Svensk modebevakning i den digitala tidsåldern

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Victor Helmre; Louise Livijn; Emma Ljungstrand; [2011]
    Nyckelord :Disruptiv Innovation; digitalisering; marknadsposition; modemagasin; modebloggar; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Uppsatsen ämnar ge svar på om det idag har skett ett ompositionering av modemagasinens ställning på marknaden med hänsyn till modebloggarnas utbredning - i ljuset av den digitalisering som i dagsläget påverkar branschen. Metod: I denna uppsats återfinns både kvalitativ och kvantitativ metod. LÄS MER

  4. 4. Framtida positionering inom svensk bilindustri - en kvalitativ studie i hur den alltmer miljömedvetna kunden kan mötas

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Larsson; Mattias Stepien Henningsson; [2008]
    Nyckelord :Positionering; varumärken; miljö; bilbransch; differentiering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsen vill ge svar på vad den svenska bilindustrin bör tänka på i framtiden för att möta den alltmer miljömedvetna kunden. Intervjuer har genomförts med Volvo och Saab, branschexpertis samt konsumenter för att belysa olika synsätt kring dagens och framtida miljöproblem. LÄS MER

  5. 5. Hur bör värdeförändringar på förvaltningsfastigheter redovisas?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Björn Cederlind; Therese Lundgren; Josefine Hallbäck; [2007]
    Nyckelord :IAS 40; förvaltningsfastigheter; värdeförändringar; jämförbarhet; harmonisering; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Hur bör värdeförändringar på förvaltningsfastigheter redovisas? Denna studies syfte är att utreda vilken redovisningslösning som bäst lämpar sig för etablering av framtida praxis. Studien har avsett att få fram argument från tre företag som redovisar värdeförändringar på olika sätt. LÄS MER