Sökning: "Fredrik Andersson"

Visar resultat 1 - 5 av 199 uppsatser innehållade orden Fredrik Andersson.

  1. 1. Algebraiska missuppfattningar på gymnasiet: En litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johanna Olsson; Fredrik Andersson; [2020]
    Nyckelord :Algebra; Didaktik; Gymnasie; Likhetstecknet; Minustecknet; Missuppfattningar; Matematik; Pedagogik; Variabler; Övergeneralisering;

    Sammanfattning : Eftersom det finns ett ökande krav på matematiskt kunnande i dagens samhälle och enligt PISA och TIMSS-undersökningar ett, i förhållande till tidigare svenska resultat, lägre matematiskt kunnande bland svenska skolungdomar fann vi det intressant att ta reda på vad den låga rankingen kan bero på. Missuppfattningar som variabelbegreppet, minustecknet, likhetstecknet och matematiska operationer studerades. LÄS MER

  2. 2. Utvärdering av FDS för dieselbrand i slutet utrymme

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Brandteknik

    Författare :Fredrik Andersson; Carl-Johan Malmberg; [2020]
    Nyckelord :Validering; slutet utrymme; ubåt; Computational Fluid Dynamics; CFD; Fire Dynamics Simulator; FDS; dieselbrand; pölbrand; validation; closed space; enclosed space; submarine; diesel fire; pool fire; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Saab Kockums AB has been tasked by the Swedish Armed Forces to develop a new submarine model named A26. This task poses many challenges, one of which being the design of the fire protection on the submarine. LÄS MER

  3. 3. Aktieåterköp och aktielikviditet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Andréas Andersson; Niklas Bäckström; Fredrik Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Aktieåterköp; Aktielikviditet; Nasdaq OMX; Stockholmsbörsen; Finans; Share Repurchase; Stock Liquidity; Stockholm Stock Exchange; Finance; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Studien undersöker om ett faktiskt aktieåterköp påverkar en akties likviditet samt om storleken på aktieåterköpet kan ha en betydelse för likviditeten. Metod: För att besvara syftet utformas tre hypoteser som besvaras genom en kvantitativ undersökning via regressionsanalys. LÄS MER

  4. 4. Efterlever skandinaviska företag upplysningskraven i IFRS 13? : En kvantitativ studie om regelefterlevnad och dess oberoende variabler

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi; Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Julia Karlsson; Sofie Andersson; [2020]
    Nyckelord :IFRS 13; efterlevnad; bransch; företagsstorlek; kluster; lärande; revisionsbyrå; skuldsättningsgrad; ålder;

    Sammanfattning : Titel: Efterlever skandinaviska företag upplysningskraven i IFRS 13? – En kvantitativ studie om regelefterlevnad och dess oberoende variabler Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlsson och Sofie Andersson Handledare: Fredrik Hartwig Datum: 2020 - januari Syfte: Redovisningsreglering utvecklas för att skapa transparens i redovisningsrapporter för att information ska vara jämförbar, men trots detta följs inte regleringen till fullo. Detta tillsammans med implementeringen och avsaknaden av forskning kring redovisningsstandarden IFRS 13 leder fram till studiens syfte: att undersöka i vilken utsträckning börsnoterade företag i Skandinavien efterlever vissa upplysningskrav i IFRS 13, samt om bransch, företagsstorlek, kluster, lärande, revisionsbyrå, skuldsättningsgrad och ålder har någon inverkan på efterlevnaden. LÄS MER

  5. 5. Kundengagemang genom sociala kanaler : Värdeskapande eller värdeförstörande?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi; Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Amanda Andersson; Fredrik Björnsson Spets; [2019]
    Nyckelord :Kundengagemang; CRM; SCRM; Värdeskapande; Värdeförstörande; Value co-creation; Value co-destruction; Sociala medier; Sociala kanaler; Online kanaler;

    Sammanfattning : Som följd av den digitala och teknologiska utveckling som genomsyrat 2010-talet, har konkurrensen bland företag ökat, då det blivit lättare för konkurrenter att träda in på marknaden. Den ökade konkurrensen har i sin tur inneburit att företag blivit mer motiverade att implementera olika strategier för att bygga en djupare relation till sina kunder, för att få dem att stanna kvar hos dem istället för att välja en konkurrent. LÄS MER