Sökning: "Fredrik John"
Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden Fredrik John.
1. Payout Policy and Agency Concerns: A Study on Differences in Payout Ratios and Payout Mix between Dual and Single-Class Firms
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Purpose: The purpose of this study is to investigate if there is any difference in payout policies between firms that adopt a dual-class share structure compared to a single-class share structure. Methodology: We are using an unbalanced panel data set of firms that are listed on the Stockholm Stock Exchange (SSE). LÄS MER
2. Demokrati och elevinflytande i ämnet idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Denna studie kommer att behandla problemområde som rör skolansdemokratiska uppdrag. Vårt syfte med studien är att problematisera hur lärarearbetar med demokrati och elevinflytande, samt hur elever upplever det. Detteoretiska perspektivet som ligger till grund för detta arbete är pragmatismenoch John Deweys tankar om demokrati. LÄS MER
3. Strålande tider : När radium var ett säljande argument i hushållsvaror 1900-1930
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : I början av 1900-talet ansågs radium vara ett försäljningsargument för olika hushållsartiklar. Föreliggande studies syfte var att undersöka hur förhållandet till radium i hushållsnära varor såg ut i Sverige under tidsperioden 1900–1930. LÄS MER
4. Värdeladdade områden i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur historielärare planerar, genomför och bedömer sitt arbete med värdeladdade områden för att uppmuntra eleverna till ifrågasättande utan att elevernas uttalanden strider mot värdegrunden. Vi använder tre stycken frågeställningar: "Hur planerar, genomför och bedömer historielärare arbetet med värdeladdade områden?", "Tillåts elever förhålla sig ifrågasättande till Förintelsen?" och "Hur motiverar lärarna sina metodiska och didaktiska val gällande arbetet med värdeladdade områden?". LÄS MER
5. En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare i idrott och hälsa arbetar med friluftsliv i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Författare: Fredrik Carlsson och John Eriksson Handledare: Joacim Andersson Nyckelord: Friluftsliv, idrott och hälsa, kunskaper, skolundervisning Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasielärare pratar om friluftsliv i undervisning inom skolämnet idrott och hälsa för att identifiera vilka kunskaper som förmedlas i friluftsliv. Metod: Studien är utformad med en kvalitativ metod och baseras på tidigare forskning samt fem semistrukturerade intervjuer med verksamma lärare i idrott och hälsa på gymnasieskolor. LÄS MER