Sökning: "Fri lek"

Visar resultat 1 - 5 av 447 uppsatser innehållade orden Fri lek.

  1. 1. "Jag vill också vara med" : en studie om barns och pedagogers interaktion i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jehona Zeqiri; Martina Martell; [2020]
    Nyckelord :Interaktion; fri lek; barn; pedagoger; förskola; deltagandemönster.;

    Sammanfattning : Problemområdet för föreliggande studie grundar sig i behovet av att studera de deltagandemönster som förekommer i barns och pedagogers interaktion i barns fria lek på förskolan. Detta eftersom tidigare forskning har fokuserat på att undersöka hur pedagoger kan utveckla barns lek i framförallt pedagogstyrda lekar. LÄS MER

  2. 2. Leker förskollärare? : En kvalitativ studie om förskollärares deltagande i barns fria lek.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sofia Karlsson; Lisanne Pettersson; [2020]
    Nyckelord :Preschool; Preschoolteacher; Free play; Participation; Attitude.; Förskola; Förskollärare; Fri lek; Deltagande; Förhållningssätt.;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att bidra med mer kunskap kring förskollärares deltagande i barns fria lek. Studien undersöker och kartlägger förskollärares inställningar och förhållningssätt gentemot barns fria lek. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares arbete för att möjliggöra barns inkludering i den fria leken : En kvalitativ intervjustudie om inkluderingsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Axelsson; Josefine Krüger; [2020]
    Nyckelord :Inkludering; fri lek; proximala utvecklingszonen; scaffolding; stöttning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra förskollärares förhållningssätt till barn som utesluts och hur de arbetar för att inkludera alla barn i den fria leken. För att belysa hur förskollärarna arbetar har ett didaktiskt perspektiv och ett sociokulturellt perspektiv använts i analysen av resultatet. LÄS MER

  4. 4. Språkpraktiker konstruerade av barn i förskolan : en kvalitativ observationsstudie om barns deltagandemönster under den fria leken i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sandra Denby; Hanna Lindström; [2020]
    Nyckelord :Språkpraktiker; deltagandemönster; samspel; fri lek; utomhusmiljö; förskola; sociokulturellt perspektiv; videoobservation; interaktionsanalys;

    Sammanfattning : Problematiken som ligger till grund för den här studien är behovet av att synliggöra de äldre barnens språkpraktiker och deltagandemönster i den fria leken i utomhusmiljön. Detta då tidigare forskning bland annat fokuserat på de yngre barnen samt att många studier utförts i inomhusmiljön. LÄS MER

  5. 5. Rastverksamhet : En studie om rastverksamhet och konflikter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johan Lyberger; [2020]
    Nyckelord :rastverksamhet; konflikter; hälsoarbete och lek;

    Sammanfattning : Bakgrund I bakgrunden förklaras mina anledningar till varför just detta ämne är valt. Mina erfarenheter har givit mig insikten att det arbetas för lite med fysiska aktiviteter under rasterna genom organiserad och lärarledd rastverksamhet. LÄS MER