Sökning: "Fri lek"

Visar resultat 1 - 5 av 466 uppsatser innehållade orden Fri lek.

  1. 1. En kvalitativ studie om förskollärares genusmedvetna förhållningssätt till fri lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Jennie Isaksson; [2020]
    Nyckelord :Fri lek; förskola; förskollärare; genus; genusperspektiv; jämställdhet; styrning;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att identifiera hur förskollärare förhåller sig till fri lek i förskola, vilket analyseras utifrån ett genusperspektiv. Vidare undersöks vad det kan finnas för möjligheter och svårigheter för förskollärare att förhålla sig genusmedvetet till fri lek. LÄS MER

  2. 2. Är det farligt att vara barn? : En kvalitativ undersökning baserad på intervjuer med barn i årskurs ett om vad som påverkar barnens lekvanor på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sarah Drakler; [2020]
    Nyckelord :Leisure home; outdoor play; free playtime; play habits; meaningful offers affordance ; dangerous; Fritidshem; utelek; fri lek; lekvanor; meningserbjudanden affordance ; farligt;

    Sammanfattning : The aim of my study has been to investigate, based on the children’s perceptions, what obstacles and opportunities they encounter in the outdoor play at the leisure home, which affects their playing habits. I interviewed eighteen children during four interview sessions at a school in Stockholm, Sweden about their outdoor play habits at the leisure home. LÄS MER

  3. 3. "Jag vill också vara med" : en studie om barns och pedagogers interaktion i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle; Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jehona Zeqiri; Martina Martell; [2020]
    Nyckelord :Interaktion; fri lek; barn; pedagoger; förskola; deltagandemönster.;

    Sammanfattning : Problemområdet för föreliggande studie grundar sig i behovet av att studera de deltagandemönster som förekommer i barns och pedagogers interaktion i barns fria lek på förskolan. Detta eftersom tidigare forskning har fokuserat på att undersöka hur pedagoger kan utveckla barns lek i framförallt pedagogstyrda lekar. LÄS MER

  4. 4. Den fria leken, det ska barnen bara klara av : en studie om förskollärares arbete med språkstörning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Maria Råberg; Hanna Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :fri lek; språkutvecklande arbetssätt; förskola; förskollärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare respektive specialpedagoger ser på språkutvecklande arbetssätt för alla barn i förskolan. Särskilt fokus på den fria leken och förskolans andra sociala sammanhang, för de barn som har språkstörning alternativt sen språkutveckling. LÄS MER

  5. 5. Störa eller stötta? : En kvalitativ studie kring förskolebarns syn på pedagogers delaktighet i fri lek

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen; Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Sofia Holmer; Malin Benbasat; [2020]
    Nyckelord :children s perspective barnperspektiv; barns perspektiv ; free play; peer culture; role play; popular culture;

    Sammanfattning : This is a study that deals with the participation of educators in children's free play from the perspective of children. The aim of the study is to create a greater understanding of how children perceive the participation of educators in their free play. LÄS MER