Sökning: "Fri lek"

Visar resultat 16 - 20 av 613 uppsatser innehållade orden Fri lek.

  1. 16. Fri lek : Förskollärares förhållningsätt och deltagande i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ingebjørg Spjeld Klemetsen; Terece Eriksson; [2024]
    Nyckelord :Lek; Fri lek; Förskolan; Förskollärare; Barn; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018, s.8) beskriver leken som grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, samt att den ska ha en central plats i utbildningen. Vidare i styrdokumentet beskrivs leken som initierad av vuxna eller av barnen själva. LÄS MER

  2. 17. Språkutvecklande arbetssätt i förskolan : En studie om hur förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Yasamin Al-Mandawi; Aftonia Aljamal; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; språkutvecklande undervisning; språkutvecklande arbetssätt i förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur ett antal förskollärare arbetar för att skapa språkutvecklande undervisning samt vilka förutsättningar och förhinder de anser att de har när de använder språkutvecklande arbetssätt. Studiens teoretiska utgångspunkt är Vygotskijs (1978) sociokulturella teorin om lärande, som används för att analysera tematiskt det empiriska materialet. LÄS MER

  3. 18. Fri lek i förskoleklass : En intervjustudie med sex förskollärare om den fria lekens betydelse i förskoleklassens undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Falck; Katarina Sedendahl; [2024]
    Nyckelord :Pedagogic; policy enactment; preschool class; teachers approach; the meaning of play; Antagande av policy; förskoleklass; lekens betydelse; lärares förhållningssätt; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att utveckla kunskap om hur förskollärare ser på den fria lekens betydelse i förskoleklassens verksamhet samt hur de använder sig av och förhåller sig till barnens fria lek. Detta utifrån hur förskollärarna tolkar läroplanens innehåll och utifrån hur barngruppens behov och verksamhetens förutsättningar ser ut. LÄS MER

  4. 19. Den fria lekens betydelse En pilotstudie om förskollärares syn på leken i relation till barns lärande och utveckling i förskolan och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anton Möller; Amanda Nilsson Torén; [2023-10-19]
    Nyckelord :Lärande; utveckling; förskola; fri lek; förskollärare;

    Sammanfattning : Leken är beskriven som en viktig del för barns lärande och utveckling genom litteratur och styrdokument som man får ta del av under utbildningen till förskollärare, däremot har förskoleklassen ett schema som är mer styrt än förskolan i Sverige. Denna studie syftar till att undersöka förskollärares syn på fri lek i relation till barns lärande och utveckling både i förskolan och förskoleklassen. LÄS MER

  5. 20. Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Bodforss; Helena Hansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. LÄS MER