Sökning: "Friction Estimation"
Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade orden Friction Estimation.
1. Kunskapssammanställning över kravställning på cykelbanor inom kommuner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Cykeln är en avgörandefaktor för en uppnå en samhällseffektiv och långsiktigt hållbar transportförsörjning där en mer attraktiv cykelinfrastruktur kan ge upphov till att fler väljer att resa med cykel i stället för bil. Överflyttningseffekterna från biltrafiken skulle innebära en reduktion av avgasutsläpp, icke-avgaspartiklar från vägtrafik, bulleremissioner och mindre trängsel i staden. LÄS MER
2. Traction Adaptive Motion Planning for Autonomous Racing
Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)Sammanfattning : Autonomous driving technology is continuously evolving at an accelerated pace. The road environment is always uncertain, which requires an evasive manoeuvre that an autonomous vehicle can take. LÄS MER
3. Bedömning av tillgänglighetsanpassning i tågstationsområden för rörelsehindrade : Analys över Marma, Älvkarleby och Skutskär
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Ett område kan skapa en större tillväxtpotential för samhällets olika aktiviteter genom tillgängliga transportsystem. I arbetet med att tillgänglighetsanpassa transportsystemen är tågstationsområden en viktig faktor. LÄS MER
4. Utredning och test av olika jordtryckskoefficienter med hänsyn till fraktionsstorlekar på stödkonstruktioner
M1-uppsats, Jönköping University/Tekniska HögskolanSammanfattning : Introduktion – En fråga har väckts kring hur jordtryck beräknas enligt en klassiskjordtryckteori som beskrivs i läroböcker så som (Sällfors,2009), Trafikverket krav och Eurocode av företaget Vara byggkonsult AB. För att skapa en bättre förståelse så togett praktiskt test fram för att mäta jordtrycket utifrån klassiska teorier och jämförs med dessa. LÄS MER
5. Tyre Performance Estimation during Normal Driving
Master-uppsats, Linköpings universitet/FordonssystemSammanfattning : Driving with tyres not appropriate for the actual conditions can not only lead to accidents related to the tyres, but also cause detrimental effects on the environment via emission of rubber particles if the driving conditions are causing an unexpectedly high amount of tread wear. Estimating tyre performance in an online setting is therefore of interest, and the feasibility to estimate friction performance, velocity performance, and tread wear utilizing available information from the automotive grade sensors is investigated in this thesis. LÄS MER