Sökning: "Friendships"
Visar resultat 1 - 5 av 85 uppsatser innehållade ordet Friendships.
1. Søte bror : En studie om organisationen Svenska Norgehjälpen under andra världskriget i Värmland
Kandidat-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Uppsatsens syfte var att genom en fallstudie undersöka hur Norgehjälpen arbetade i Värmland med bakgrund av vad den tidigare forskningen visade. Genom en kvalitativ texttolkning skulle undersökningen försöka visa på eventuella variationer i hjälparbetet, lokalt jämförelsevis centralt. LÄS MER
2. Towards a generational transformation of the role and meaning of friendship
Master-uppsats, Lunds universitet/Sociologi; Lunds universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : The thesis sets out to explore the role and meaning of friendships across two age groups. This is attained by a generational interview design where the groups are separated by nearly 20 years. LÄS MER
3. Att leva som man tror : – en kvantitativ sekundäranalys av sambanden mellan vänskap och samhällsengagemang i relation till socialt kapital och religiöst kapital hos unga i Sverige.
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/ReligionssociologiSammanfattning : The expression “It’s not what you know, it’s who you know” is a core summary of the established knowledge about social capital (Woolcock & Narayan, 2000, s.225). LÄS MER
4. DISTANSERING FRÅN KRIMINALITET : En studie om unga vuxna mäns förhållningssätt inom utsatta områden
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen; Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : The purpose of this essay is to understand how young adult men experience the environment and the growing conditions that exist in so-called particularly vulnerable areas. And on the basis of these, figure out how they relate to and distance themselves from crime as a way of life. LÄS MER
5. Hur några elever beskriver förutsättningar för delaktighet under skoldagen
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Delaktighet är ett forskningsområde som är centralt och aktuellt, inte minst sedan Barnkonventionen blev lag 1 januari 2020 (Unicef, 2018). Syftet med detta examensarbete var att beskriva hur fem elever med funktionsnedsättning uppfattar delaktighet. LÄS MER
