Sökning: "Frihållningsbehov"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet Frihållningsbehov.

  1. 1. Särskiljningsförmåga och frihållningsbehov – En studie om möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga för ordmärken och dess påverkan på frihållningsbehovet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Roman Szuter; [2020]
    Nyckelord :Särskiljningsförmåga; Frihållningsbehov; Ordmärke; Varumärke; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker möjligheten att registrera ordmärken och analyserar i synnerhet vilka ordmärken som kan registreras med endast ursprunglig särskiljningsförmåga och vilka ordmärken som kräver förvärvad särskiljningsförmåga för att få registreras. Uppsatsen klarlägger därutöver hur möjligheten att förvärva särskiljningsförmåga förhåller sig frihållningsbehovet. LÄS MER

  2. 2. Det varumärkesrättsliga förväxlingsriskskyddet för varuformer med funktionella inslag : Varuutstyrselmärket som grund för invändning mot tredje mans EU-varumärkesansökan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Gustav Gierlöff; [2019]
    Nyckelord :Relativa registreringshinder; Förväxlingsrisk; Skyddsomfång; Märkeslikhet; Funktionella varuformer; Utstyrselmärken; 3D-varumärken; Genomsnittskonsumenten; Särskiljningsförmåga; Frihållningsbehov; Dominerande beståndsdelar; Framträdande beståndsdelar; Särskiljande beståndsdelar; Försumbara beståndsdelar; Absoluta registreringshinder; Väsentliga särdrag; Tekniskt resultat; Intresseavvägningar;

    Sammanfattning : All three shape marks-exclusions in EUTMR art. 7 e) can be avoided by adding an essential element to a shape, which is not attributable to the conditions set out in the exclusions, such as a distinctive nonfunctional element. LÄS MER

  3. 3. Från Mont Blanc till Nacka Forum - en analytisk studie i möjligheten att registrera geografiska namn som varumärke

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Matilda Fridh; [2014]
    Nyckelord :Immaterialrätt; trade mark; varumärke; geografiska namn.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Som ett resultat av industrialiseringen ändrades varumärkets primära funktion efterhand till att gälla mer i relationen mellan konsumenter och företag. Den tekniska utvecklingen och globaliseringen har lett till en företagskultur där lokala handlare med lokal och i viss mån nationell kundkrets har ersatts av stora kedjor med världsomspännande försäljningsmöjligheter. LÄS MER

  4. 4. Bedömning av särskiljningsförmåga : Specifikt om bedömningar av sammansatta ordvarumärken bestående av beskrivande beteckningar och geografiska namn i svensk varumärkesrätt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan

    Författare :Claes Svensson; [2014]
    Nyckelord :särskiljningsförmåga; ordvarumärken; sammansatta ordvarumärken; beskrivande beteckningar; geografiska namn;

    Sammanfattning : Ett förekommande problem i den svenska varumärkesrätten rör bedömning av särskiljningsförmåga för vissa varumärken. I fråga om ordmärken som består av en sammansättning av beskrivande beteckningar och geografiska namn tycks Patent- och Registreringsverket och Patentbesvärsrätten ha olika uppfattningar om hur särskiljningsförmåga för sådana ska bedömas. LÄS MER

  5. 5. Too Good to be Protected: The exclusion of shapes that give substantial value to the goods from trade mark protection

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Caroline Wüeggertz; [2010]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Enligt varumärkesrätten inom Europeiska Unionen (EU) är alla kännetecken som kan uppfattas med något av våra fem sinnen möjliga att registrera som varumärken om de kan återges grafiskt, samt kan särskilja ett företags varor och tjänster från andra företags. I Artikel 2 Rådets första direktiv 89/104/EEG av den 21 december 1988 om tillnärmningen av medlemsstaternas varumärkeslagar (VD) samt Artikel 4 Rådets förordning (EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsvarumärken (VF) är formen på en vara eller dess utstyrsel möjlig att skydda inom varumärkesrätten om de uppfyller de i lagen uppställda kraven. LÄS MER