Sökning: "Frirumsmodellen"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Frirumsmodellen.
1. ”Ibland känner jag vilken dålig lärare jag är, det är inte alls så här jag hade föreställt mig att det skulle vara” : En studie om lärares handlingsutrymme i klassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Alla elever i skolan har olika förutsättningar och behov och trots det ska eleverna utvecklas utifrån de mål som är skrivna i läroplanen. Lärare har styrdokument att förhålla sig till, samtidigt som det finns en annan verklighet i klassrummet att ta hänsyn till. LÄS MER
2. Lärande eller görande? : En intervjustudie om lärares erfarenheter av fortbildning
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur fortbildning erfars av verksamma lärare i grundskola och fritidshem. Studien är kvalitativ med en fenomenologisk ansats där semistrukturerade intervjuer med sju verksamma lärare inom grundskola och fritidshem använts som metod för insamling av data. LÄS MER
3. Hänger ni med? : En kvalitativ intervjustudie om organisatoriska faktorer som försvårar förändringsarbete i gymnasieskolor
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The purpose of this study is to examine and describe organizational factors which limit change work in upper-secondary schools. To achieve this purpose four semi-structured qualitative interviews were carried out with teachers of the social sciences in which a recent curricular reform was discussed. LÄS MER
4. "Skulle det se annorlunda ut?" : En kvalitativ studie om hur specialpedagoger på friskolor beskriver sin yrkesroll och uppdrag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Specialpedagogens yrkesroll och uppdrag kan upplevas otydligt i de styrdokument som staten författar. Det är någonting som påverkar den specialpedagogiska professionen men även synen på yrkesrollen och uppdraget från andra aktörer inom skolan. Specialpedagogen grunduppdrag är det samma oavsett vilken huvudman som ansvarar för skolan. LÄS MER
5. Grundskolerektorers arbete med vägledning i vid bemärkelse
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studie- och yrkesvägledning i det vida perspektivet är enligt forskning viktigt för elevers ökade valkompetens. Under utbildningen och vid extraarbete har vi som författare till studien uppmärksammat att ett stort fokus läggs på den snäva vägledningen och att ansvaret till stor del läggs på den enskilda vägledaren och således inte blir hela skolans ansvar. LÄS MER