Sökning: "Fristående butik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Fristående butik.

  1. 1. E-handelns påverkan på lokala marknader & detaljhandels skiftet - En kvalitativ fallstudie om hur den förändrade konkurrensen påverkar olika lokala marknader hos Ljusexpertens butiker och om framtida strategier för att nå digital natives.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Navid Ghate; Iskander Sriha; [2019-06-20]
    Nyckelord :E-handel; detaljhandel; digital natives; showroomers; lokalmarknad; heminredningsbranschen; prismatchning; likformiga priser.;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att beskriva hur den förändrade konkurrensen har påverkat detaljhandeln inom segmentet belysning, samt hur företagen planerar inför framtida förändringar hos konsumenters beteende. Studien utgår från två frågeställningar för att besvara syftet, ” Hur har E-handeln påverkat butikerna på olika lokala marknader?” och ”Vad är butikernas framtida strategier för att nå den ökade andelen av ’digital natives’?”. LÄS MER

  2. 2. Stayin’ alive - Fysisk butik Vs. Digitalisering : Vilka strategier utvecklar fysiska butiker för att bemöta den ökade konkurrensen i och med digitaliseringen?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Savannah Ejdenwik; Lina Forsander; [2019]
    Nyckelord :E-commerce; physical store; competition; digitalization; E-handel; fysisk butik; konkurrens; digitalisering;

    Sammanfattning : Problemställning: Mellan åren 2011 och 2017 lades 5000 fysiska butiker i Sverige inom sällanköpsvaruhandeln ner, samtidigt har e-handelns omsättning ökat markant de senaste åren. I Linköping har den fysiska handeln inte minskat nämnvärt det senaste året vilket gör det intressant att studera hur de fristående butikerna i staden agerar för att hantera den ökade konkurrensen e-handeln och digitaliseringen bär med sig. LÄS MER

  3. 3. Den digitala teknologins integrering i trendsökningsprocessen : i fristående butiker.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Alice Gruvander; Andrea Eriksson Palmgren; [2016]
    Nyckelord :Trendprognoser; inköp i butik; sortimentsplanering; fristående butik; digital teknologi;

    Sammanfattning : I dagens samhälle har det blivit svårare för företagen att vara uppdaterade i de snabbt växlande trenderna. Därmed kunna möta kundernas behov här har den digitala teknologin fått en allt större inverkan. LÄS MER

  4. 4. Sortimentsplanering för modeföretag

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :JESSICA AUGUSTSSON; LINNÉA WESTERBERG; [2013]
    Nyckelord :Mode; Shop-in-shop; Integrerad detaljist; Fristående butik; Produktutvecklande varumärkesleverantör;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att undersöka hur sortimentsplanering arbetas fram i större och mindre modeföretag och koppla ihop detta med hur man planerar sitt sortiment, vilka beslut som tas, vilka faktorer som påverkar, hur sortimentsplanering sker i butik och hur man förbereder en sortimentsplan. Genom att undersöka och analysera arbetet kring sortimentsplanering har vi kommit fram till skillnader och likheter mellan de medverkande modeföretagen. LÄS MER

  5. 5. Avskilda Butiker : En studie i avlägsna butikers dragningskraft

    M1-uppsats, Institutionen för teknik och samhälle

    Författare :Christer Strid; Carl-Johan Mattsson; [2013]
    Nyckelord :Remote Stores; Avlägsna butiker;

    Sammanfattning : För att lyckas driva en butik som är belägen långt från närmsta tätort så är det viktigt att ha kännedom om vad det är som driver kunder till att åka långa sträckor på ofta dåliga vägar för att ta sig ut till butikerna i fråga. Vid öppnandet av en avlägsen butik är denna kunskap viktig att besitta då det är ett faktum att kunderna utgör butikens livskraft. LÄS MER