Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 102 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Cecilia Wihlbeck; [2023]
    Nyckelord :lärmiljö; visuellt stöd; handledning; resurser; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER

  2. 2. Styrning och kontroll, spelar det någon roll? : En kvalitativ och komparativ studie av styrproblematik mellan rektorer och skolchefer på fristående och kommunala gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nora Bohlin; John Milton; [2022]
    Nyckelord :Styrning; styrproblematik; principal- agentproblem; informationsasymmetri; agentkostnad; huvudman; rektor;

    Sammanfattning : En bristande styrning i svenska skolor har uppdagats i ett flertal rapporter från svenska myndigheter. Denna styrproblematik kan bland annat härledas till huvudman och rektor inom skolan. Vidare pågår en debatt gällande skolmarknaden, som diskuterar skillnader i fristående och kommunala skolor. LÄS MER

  3. 3. Överlämning från grundskola till gymnasieskola : -En analys av kommuners organisering av överlämningsprocessen vid byte av skolform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Melinda Blombäck; Cecilia Asplid; [2021]
    Nyckelord :Överlämning; likvärdig övergång; särskilt stöd; elevdokumentation; elevperspektiv;

    Sammanfattning : När en elev övergår från en skolform till en annan skolform ska den avlämnade skolenheten skyndsamt överlämna den dokumentation som underlättar och gynnar elevens fortsatta lärande. Övergången från grundskolan till gymnasieskolan är komplex som visar på behov avsamarbete, tydliga rutiner och en innehållsrik dokumentation. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen av att synliggöra elevers erfarenheter i undervisningen : En experimentell fältobservation i ämnet bild

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Daniel Sjörén; Patrick Tyrrell; [2021]
    Nyckelord :Erfarenhet; bild; erfarenhetsbaserat lärande; abstrakta erfarenheter; konkreta erfarenheter; elevmotivation; lustfyllt lärande; interaktionsprincipen; kontinuitetsprincipen; berättelse.;

    Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur elevers erfarenheter kan identifieras, synliggöras och tillvaratas i och genom bildundervisning. Frågeställningarna som studien har utgått ifrån är: På vilket sätt är elevernas erfarenheter betydelsefulla för deras lärande och hur kan lärare identifiera och synliggöra dem i undervisningen? Hur kan lärare identifiera och synliggöra elevernas erfarenheter i undervisningen? Fyra metoder har utformats och utförts i samband med två fältobservationer; en berättelse, en bildframställning, intervjuer samt frågeformulär. LÄS MER

  5. 5. Religionsundervisning - en möjlighet eller en begränsning? : En jämförande studie av religionsundervisningen i en kommunal skola och en kristen friskola på gymnasialnivå

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Maria Shamon; [2020]
    Nyckelord :Religious education; public school; independent school; religion; secularization; Religionsundervisning; kommunal skola; fristående skola; religion; sekularisering;

    Sammanfattning : The Swedish school characterizes a non-confessional religious education, which such education cannot be found in majority of countries in Europe. Despite the influential secularization of society and the individual, there is a notion that proclaims that the non-confessional religious education is not entirely neutral and objective as the syllabus outlines. LÄS MER