Sökning: "Fritids"

Visar resultat 16 - 20 av 212 uppsatser innehållade ordet Fritids.

  1. 16. Jag vill inte gå på fritids mer! : En kvalitativ studie om varför elever väljer att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sanna Arvidsson; Emil Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns aktörskap; ramfaktorteorin; vårdnadshavare; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att utifrån vårdnadshavares perspektiv belysa varför vissa elever valt att sluta på fritidshemmet i tidig skolålder, t.o.m. årskurs fyra. LÄS MER

  2. 17. Den moderna lärarens roll på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur olika yrkeskategorier ser på fritidshemslärarens roll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Samuelsson Moström; Björn Iggström; [2023]
    Nyckelord :Lärare; lärare i fritidshem; ledarskap; pedagog; yrkesutveckling; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Rollen som pedagog på fritidshemmet har över tid förändrats fritidspedagog och socialpedagogik till lärare och lärande. Idag ses fritidshemmet som en arena för lärande för eleverna och en viktig del av den förlängda skoldagen, trots att man befinner sig i ett utbud av gamla och nya normer värderingar och kunskaper både bland pedagogerna på fritidshemmet som grundlärare och skolledare. LÄS MER

  3. 18. Rätt kompetens på rätt plats? : En kvalitativ innehållsanalys av de styrdokument som styr utbildningen för stödpersonal i anpassad skola

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Daiana Lungu; [2023]
    Nyckelord :Anpassad skola; elevassistent; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv; stödpersonal; särskola;

    Sammanfattning : Abstrakt Denna studie utfördes i en kontext där det saknades tidigare forskning i Sverige som fokuserade på stödpersonalens utbildningsbakgrund inom anpassad skola. Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om utbildningsinnehållet inom de nationella yrkespaketen för barn och fritids-, samt vård och omsorgsprogrammet, och att undersöka i vilken utsträckning utbildningens innehåll matchar kompetenskraven som ställs på stödpersonal i deras praktiska utövning inom anpassad skola. LÄS MER

  4. 19. Planera fritidshemmets verksamhet i relation till läroplanen : en intervjustudie med fritidspersonal

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Jonathan Miller; Ludwig Tegelmark; Sadia Dehghani; [2023]
    Nyckelord :fritids; fritidshem; planering; uppdrag; yrkesidentitet; styrdokument; legitimation;

    Sammanfattning : Studien fokuserar på hur fritidspersonal planerar med didaktik i åtanke och om fritidspersonalens arbete påverkas av hur mycket planeringstid de har. I studien undersöks hur fritidspersonalen upplever att de behöver göra flera val för att kunna få ihop dagen genom att vara flexibla beroende på elevernas intressen och dagsform. LÄS MER

  5. 20. "Det som är bra för en är bra för alla" : En fallstudie av fritidshemmets arbete med elever i behov av stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Tove Larsson; Hanna Melcherson; [2023]
    Nyckelord :Relationships; inclusivity; adaptions; leisure-time centers; conditions; Relationer; inkludering; anpassningar; fritidshem; förutsättningar;

    Sammanfattning : Begreppet inkludering är inte något som lyfts ordagrant i läroplanen. Trots detta kan man förstå läroplanens formuleringar som att personalen i skolan ska utgå från ett förhållningssätt som syftar till att inkludera alla elever. LÄS MER