Sökning: "Fritidshem malmö"

Visar resultat 1 - 5 av 201 uppsatser innehållade orden Fritidshem malmö.

  1. 1. Fritidslärares uppfattningar av förändringar i verksamheten och yrkesrollen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Åsa Olsson; Lisa Sorkine; [2024]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidslärare; fördelar; förändringar; samlad skoldag; uppdrag; uppfattning; verksamhet; yrkesroll.;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sex semistrukturerade intevjuer med fritidslärare som varit verksamma sedan fritidshemmet fick ett eget kapitel i Lgr 11 år 2016 eller tidigare. Studiens syfte är att belysa hur fritidslärarnas uppfattning av sin yrkesroll och de förändringar som skett inom verksamheten sedan de började arbeta. LÄS MER

  2. 2. Det dubbla uppdraget : Fritidshemslärares professionsidentitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maya Alkefelt Jansson; Cornelia Kupiec Olofsson; [2023]
    Nyckelord :fritidshemslärare; hybrid professionell identitet; musiklärare; professionsidentitet;

    Sammanfattning : Denna studie bygger på sju djupintervjuer med fritidshemslärare som undervisar eller har undervisat i fritidshem och musik. Studiens syfte är att undersöka hur fritidshemslärare upplever att deras professionsidentitet påverkas av att arbeta i två skilda verksamheter. LÄS MER

  3. 3. “Ni är inga lärare”- men ni behövs! : En kvalitativ studie om yrkesrollen lärare i fritidshem och derasarbetsuppgifter under skoltiden.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mattias Johansson; Lukas Mantrell; [2023]
    Nyckelord :arbetsuppgifter; kompetens; lärare i fritidshem; makt; rektorer; skoltid; yrkesroll;

    Sammanfattning : Forskningsområdet fritidspedagogik är bristfällig på grund av yrkesområdets relativt nyautövande, därför är syftet med studien att bidra med kunskap om hur lärare i fritidshemuppfattar sin yrkesroll och arbetsuppgifter under skoltiden. Studien undersöker ävenrektorernas uppfattning om yrkesrollen lärare i fritidshem och deras arbetsuppgifter underskoltiden. LÄS MER

  4. 4. Motiveringsfaktorer för elever i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Johan Cederlöf; Johanna Larssson; [2023]
    Nyckelord :Elevperspektiv; Fritidshem; Sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Ur ett sociokulturellt perspektiv sker ett lärande hos människan hela tiden. Säljö (2014) styrker detta påstående genom förklaringen att människan ständigt försöker vara en del av den sociala omgivningen och på så sätt utvecklas och lär hela tiden. Denna studie fokuserar på fenomenet motiverande faktorer och situationer. LÄS MER

  5. 5. Hur fritidslärare arbetar, förhåller sig och motiverar sitt arbete med digitala verktyg i fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Max Saarnak; Robin Andersson; [2023]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Fritidshem; Fritidslärare; Domesticeringsteorin; Kvalitativ intervju;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur fritidshemslärare använder digitala verktyg i verksamheten och hur det motiverar användandet. Studien har utförts utifrån ett kvalitativt metodval där fem intervjuer genomfördes på två olika fritidshem. LÄS MER