Sökning: "Fritidshem textanalys"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Fritidshem textanalys.
1. Digitala verktyg för arbete i skolan. En kvalitativ tematisk textanalys av Skolverkets digitaliseringspublikationer om digitala verktyg på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Digitala verktyg har kommit att användas i barns och ungas olika aktiviteter i skolan, och är numera något som står i centrum i skolutvecklingen, sedan regeringens digitaliseringsstrategi lanserades 2017. Denna studie har syftat till att genom en kvalitativ tematisk textanalys undersöka och analysera vad Skolverkets digitaliseringspublikationer säger om digitala verktyg i skolan och om digitala verktyg på fritidshemmet. LÄS MER
2. Den svårfångade kvaliteten : En kvalitativ textanalys av fritidshemmens systematiska kvalitetsarbete i en kommun
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Fritidshemmets pedagoger ska undervisa utifrån styrdokument och bedriva ett systematiskt kvalitetsarbete (SKA) vilket syftar till verksamhetsutveckling samt säkerställandet av kvalitet och likvärdighet i utbildningen. Trots det stora antalet elever som undervisas i fritidshem är forskning på området begränsat. LÄS MER
3. En kvalitativ textanalys av fritidshemmetsverksamhetsplaner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att genom en kvalitativ textanalys undersöka hur studiens huvudområden, inflytande och delaktighet, social utveckling, språk och kommunikation beskrivs och formuleras i utvalda fritidshems verksamhetsplaner. Studien anknyter till barnkonventionen, som är svensk lag sedan 2020. LÄS MER
4. Kooperativt lärande på fritidshem : Ett gemensamt förhållningssätt
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Alla fritidshem är unika i sitt slag gällande elever, kulturer och lärande. Mycket av fritidshemmets verksamhet berör barns sociala kompetens, relationer och samarbete med varandra. Flera skolor använder sig numera av termen ”kooperativt lärande”, vilket innebär att eleverna får träna sig i samarbete för att nå ett gemensamt mål. LÄS MER
5. Digitala spel-appar i fritidshem : - en multimodal textanalys ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : I dagens samhälle utgör skärmtiden en stor del av barn och ungas fritid (Statens medieråd, 2017) och en majoritet av barnen tillbringar sin fria tid på fritidshemmet (Skolverkets elevstatistik, 2018). Skärmtiden inom skola och fritidshem ökar (Olin-Scheller och Roos, 2015) därmed kan det vara av intresse att undersöka vad eleverna möter i den digitala världen utifrån ett genusperspektiv. LÄS MER