Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vi skjuter från höften! : En kvalitativ studie om hur fritidshem arbetar med att inkludera elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :carina Wilscher; Anna Torin; [2023]
    Nyckelord :Elever; extra anpassningar; fritidshem; fritidshemslärare; inkludering; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Vi har erfarit att fritidshemmet brister i inkluderingen av elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd vilket också bekräftas i tidigare forskning. Utifrån denna kunskapslucka och behovet av ytterliggare forskning valde vi därför att genomföra en kvalitativ intervjustudie med åtta fritidshemlärare/fritidspedagoger från olika skolor. LÄS MER

  2. 2. ”Fritidshemmet ska inte vara i klassrum, punkt.” : - Fritidshemslärares upplevelser av integrerade rum med skolan utifrån de rumsliga dimensionerna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Lindbäck; Sofie Ahlqvist; [2022]
    Nyckelord :Fritidshemlärare; integrerade rum; kulturgeografi; makt; plats; rum tid.;

    Sammanfattning : Läroplanen för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet uttrycker att fritidshemmet ska erbjuda eleverna lärmiljöer som bygger på både omsorg men även lärande (Skolverket, 2019. s.19). LÄS MER

  3. 3. Rum och lokaler för undervisning i fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Stoyanka Andersson; Daniel Johansson; [2022]
    Nyckelord :after-school center; indoor environment; room; teaching; appropriate premises; fritidshem; inomhusmiljö; rum; undervisning; ändamålsenliga lokaler;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur fritidshemslärare upplever inomhusmiljön och rummens lämplighet för undervisning i fritidshem. Utifrån detta syfte har formulerats två frågeställningar: Hur upplever fritidshemslärare användningen av rum och lokaler och deras lämplighet i relation till undervisning i fritidshem? Vad beskriver fritidshemslärare som ändamålsenliga lokaler och rum för undervisning i fritidshem? Semistrukturerade kvalitativa intervjuer genomfördes som metod för insamling av empiriskt material för studien vilken utgörs av intervjuer med nio fritidshemslärare från sex olika skolor. LÄS MER

  4. 4. Hur beskriver fritidshemslärare tillkomsten av del fyra som en egen del i läroplanen?

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

    Författare :Christoffer Johansson; Anton Forsander; [2018]
    Nyckelord :fritidshem; fritidshemslärare; läroplan; reformer; implementering;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Anton Forsander & Christoffer Johansson Hur beskriver fritidshemslärare tillkomsten av del fyra som en egen del i läroplanen? Engelsk titel: Perceptions of school-age educare teachers on chapter four in the school-age educare curriculum Antal sidor: 27 Syftet med studien är att undersöka om del fyra i läroplanen, som är tillskriven fritidshemmet, förtydligar fritidshemslärarens yrkesuppdrag samt hur uppfattningarna av yrkesrollen skiljer sig mellan olika fritidshemslärare. Studiens frågeställningar är följande: Hur beskriver fritidshemslärare sitt uppdrag med utgångspunkt i del fyra av läroplanen? Hur beskriver fritidshemslärare implementeringen av del fyra i läroplanen? För att få svar på dessa frågor genomfördes sex stycken intervjuer med fritidshemslärare vid olika skolor inom ett avgränsat geografiskt område. LÄS MER