Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. De gör sitt bästa,men det räcker inte. : Personals och vårdnadshavares perspektiv på fritidshemmets inkluderande praktik.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Helena Myllymäki Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Fritidshemmets inkluderande praktik; intervju; grundad teori; symbolisk interaktionism; det relationella perspektivet; personal; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att få kunskap om personal och vårdnadshavares perspektiv på vilka möjligheter och utmaningar de ser i fritidshemmets inkluderande praktik för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF). Insamlingen av data har skett genom intervjuer med personal och vårdnadshavare. LÄS MER

  2. 2. Inkludering av elever i behov av särskilt stöd i fritidshemmet : En kvalitativ studie om hur fritidspersonal arbetar för att inkludera elever i behov av särskilt stöd i verksamheten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ellen Glivingkant; [2020]
    Nyckelord :Särskilt stöd; fritidshem; inkludering; elever i behov;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa mer förståelse för hur fritidslärare arbetar med inkluderingen med elever som är i behov av särskilt stöd i fritidshemmet. De frågeställningar som tas upp i studien handlar om hur fritidslärare arbetar för att inkludera eleverna i fritidshemmets miljöer samt i de aktiviteter som görs under fritidstiden. LÄS MER

  3. 3. Kunskapsutveckling för den "starka eleven" som individ, i fritidshemmets inkluderande miljö : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Freja Forsberg; Anna Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Kunskapsutveckling; stark elev; högintelligent; elever; fritidshem; fritidshemmet; utveckling; lärare; lärande; grundskola; sociokulturellt perspektiv; Vygotskij; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ intervjuvstudie med syftet att undersöka personalen i fritidshemmets föreställningar om “starka elever” och deras beskrivning av hur de arbetar med “starka elevers” kunskapsutveckling. Genom tematiska analyser i relation till det sociokulturella perspektivet på lärande ges studien möjlighet att förstå hur de situationer som lärarna beskriver kan vara möjligheter för en kognitiv utveckling hos eleverna. LÄS MER