Sökning: "Fritidslärare"

Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser innehållade ordet Fritidslärare.

  1. 1. Fritidslärarens didaktiska arbetssätt för ökad fysisk aktivitet på rasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP); Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Rebecca Holm; Emmeli Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; rastaktiviteter; rastverksamhet; fritidslärare; fysiska rörelser; genus; didaktik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra fritidslärarens arbetssätt och didaktiska metoder för att genom rastverksamhet främja mellanstadieelevers fysiska aktivitet. I undersökningen läggs särskild vikt vid hur genusperspektivet kan beaktas i det här sammanhanget. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan skola och fritids : En studie om samverkan mellan verksamheterna i Borås Stad.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Philippa Johansson; [2019]
    Nyckelord :samverkan; Borås Stad; fritidshem; fritidslärare; skola; förskoleklass; lärare; rektor; systemteori; organisation;

    Sammanfattning : För sex år sedan tog jag examen från lärarutbildningen vid Högskolan i Borås och under min utbildning hade jag fått många tips och idéer på hur klasslärare och fritidslärare kunde dela upp undervisningen och ansvara för olika delar av undervisningen beroende på kompetens och intresse. När jag kom ut i arbetslivet var det inte den verkligheten jag mötte. LÄS MER

  3. 3. Fritidslärare som varierar : En kvalitativ undersökning om fritidslärarnas uppfattning om hur fysisk aktivitet erbjuds i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning; Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Elin Martinsson; Matilda Andersson; [2019]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Fritidshem; Fritidslärare; Styrd aktivitet; Fri lek; Fysisk miljö;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärarnas uppfattning om hur fysisk aktivitet erbjuds i styrda aktiviteter och i fri lek i fritidshemmet. För att undersöka detta genomfördes kvalitativa intervjuer med sex fritidslärare på sex olika skolor i Skåne. LÄS MER

  4. 4. "Jag vill inte bara vara någon hjälpreda, jag vill ses som en kompetens" : - En intervjustudie om fritidslärares kompetensanvändning under den obligatoriska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation; Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Dahlberg; Patrik Olofsson; [2019]
    Nyckelord :fritidslärare; kompetens; yrkesroll; fritidshem;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fritidslärare uttrycker att deras kompetens tas tillvara i de arbetsuppgifter som de har under den obligatoriska skolan. Studien är kvalitativ och empirin utgörs av intervjuer med sju fritidslärare, som är valda utifrån ett bekvämlighetsurval. LÄS MER

  5. 5. Lekens betydelse i fritidshemmet : Ur ett fritidslärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogik; Högskolan i Jönköping/Forskning för fritidshemmets pedagogik

    Författare :Sofie Svanesohn; Platenius Isabelle; [2019]
    Nyckelord :Fritidshem; Lek förr; Lek; lekmiljö;

    Sammanfattning : Fritidshemmet ska bidra till att eleverna utvecklar sin fantasi, förmågan att lära och att kommunicera och samarbeta med andra genom lek (Skolverket, 2018). Som skolverket skriver är lek en viktig del påfritidshemmet. Verksamheten ska bidra till elevers lärande genom lek. LÄS MER