Sökning: "Fritidsläsning"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Fritidsläsning.

  1. 1. Sluta spela nu och kom och läs din bok : En kvalitativ studie som undersöker hur elevernas skilda fritidsläsning och hemmets olika påverkande faktorer samverkar för att bidra till elevernas läsmotivation och inställning till litteratur överlag.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sanna Jaska; Elin Tarakkamäki; [2019]
    Nyckelord :Fritidsläsning; läslust; motivation; inställning; skönlitteratur; elever; lärare; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur sex elevers skilda fritidsläsning och hemmets påverkande faktorer samverkar för att bidra till elevernas läsmotivation och inställning till litteratur överlag. För att samla in data har metodtriangulering tillämpats i form av en enkätundersökning och intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”En bra bok att ha läst någon gång i sitt liv liksom” : En studie om gymnasieelevers läsvanor, läsintresse och bokval

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Nathalie Prasad; [2018]
    Nyckelord :Läsvanor; läsintresse; läsattityder; bokval; fritidsläsning; skolläsning; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : I den här undersökningen har jag undersökt vilken inställning elever har till läsning, hur deras läsvanor ser ut samt vilka bokval eleverna gör på skolbiblioteket när de får välja böcker fritt. För att genomföra min undersökning använde jag mig av två metoder; enkäter med eleverna och en intervju med elevernas svensklärare. LÄS MER

  3. 3. Skönlitterär fritidsläsning - digital eller analog? : En studie av hur elever på grundskolans senare år förhåller sig till digitala texter respektive analoga texter

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jenny Johansson; [2015]
    Nyckelord :Fritidsläsning; digital läsning; analog läsning; e-böcker;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka elevers fritidsläsning och om elever föredrar digital eller analog läsning och vad de tror om läsningen i framtiden. Studien kommer även att ge svar på vem som rekommenderar skönlitteraturen. Studien är en kvantitativ undersökning där data samlats in genom 59 enkäter. LÄS MER