Sökning: "Fritidsvanor"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet Fritidsvanor.

  1. 1. Fritidsvanor hos socialt utsatta barn

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

    Författare :Torbjörn Kalin; [2018]
    Nyckelord :child abuse; child neglect; organized leisure time activities; CTQ; SDQ; Övergrepp mot barn; försummelse av barn; strukturerade ledarledda fritidsaktiviteter; CTQ; SDQ;

    Sammanfattning : Strukturerade ledarledda fritidsaktiviteter, SLF, har ett starkt samband med positiva utfall i ett livslopp. Samtidigt är ostrukturerade fritidsaktiviteter starkt relaterade till negativa utfall i ett livslopp. LÄS MER

  2. 2. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonathan Madeland; Olle Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Klasskillnader; Meningsfull fritid; Social reproduktion; Likvärdiga möjligheter; Fritidshem;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER

  3. 3. ”Sportnörd vs Mobilnörd” : En kvantitativ studie om ungdomars fritidsvanor kopplat till användningen av skärmbaserad media.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Frida Johansson; Tin Svensson; [2015]
    Nyckelord :physical activities; social interaction; screen based media; leisure activities; skärmbaserad media; fritidsaktiviteter; social samvaro; fysisk aktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of our study was to quantitatively identify/explore what young people, of age 14-16 years do at their leisure time and how much time they spend on screen-based media. We wanted to find out how young people's social interaction are with other people and examine what they do in their leisure time, with whom and where they perform various leisure activities. LÄS MER

  4. 4. Idrotta mer, bättre betyg! : En studie om elevers fritidsvanor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Peter Lindskog; Hedvig Owe; [2014]
    Nyckelord :Elevers idrottsvanor; betyg; idrott; ungdomars fritidsvanor;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att undersöka elevers fritidsvanor och anledningen till varför elever i åk 9 utövar fysisk aktivitet eller inte. Frågeställningar: 1. Hur stor andel elever är regelbundet fysiskt aktiva/inaktiva på fritiden i årskurs 9? 2. LÄS MER

  5. 5. Hälsa och livsstil i LGR11 : En studie om hur lärarna förmedlar det nya hälsomomentet och vad som påverkar utförandet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Alexander Köll; [2013]
    Nyckelord :LGR11; Idrott och hälsa; Hälsa och livsstil; Pierre Bourdieu;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att undersöka hur lärarna förmedlade det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11, vad som påverkade deras möjligheter och hur de upplevde elevernas gensvar. Frågeställningar: Hur påverkar lärarnas bakgrund och fritidsvanor hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur påverkar stöd från skolledning och arbetskamrater hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur påverkar lärarnas egen utbildning hur det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11 förmedlas? Hur upplever lärarna elevernas gensvar på hur de förmedlat det nya avsnittet Hälsa och livsstil i LGR11? Jag utförde en kvalitativ undersökning med intervju som metod. LÄS MER